From c08721a0586b150d280159a8fc556bc9f823f09d Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Ian Valentin Christensen Date: Sun, 7 Apr 2024 16:41:32 +0200 Subject: add intro to undersøgelser MIME-Version: 1.0 Content-Type: text/plain; charset=UTF-8 Content-Transfer-Encoding: 8bit --- "worlding/_unders\303\270gelser.qmd" | 13 +++++++++++++ 1 file changed, 13 insertions(+) diff --git "a/worlding/_unders\303\270gelser.qmd" "b/worlding/_unders\303\270gelser.qmd" index c201f8d..6a44bc1 100644 --- "a/worlding/_unders\303\270gelser.qmd" +++ "b/worlding/_unders\303\270gelser.qmd" @@ -1,5 +1,18 @@ # Undersøgelser +Ernst beskriver i sin bog, hvordan læringsprocessen har 4 afgørende trin, +i og med at læring er en handling. +Kritikken af digitale værktøjer går på, +at de kun kan understøtte brugeren på 3. trin, "hvordan". +Et eksempel på det modsatte kan ses i grafvisualiseringens evne til +at vise brugeren, hvad de mener de har lært. +Ved konkret at visualisere, hvilke sammenhænge, brugeren har fået ud af teksten, +får brugeren mulighed for at deltage i en iterativ proces +af finjustering af grafen, +indtil de sidder med en passende evaluering af læringsmaterialet. +Læring kan altså siges at hjælpes på 4. trin, det evaluerende, +gennem visse digitale værktøjer. +