From bf02805e9b2fc30c779422d7b418345c8985396f Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Thu, 11 Apr 2024 08:33:39 +0200 Subject: use semantic newlines --- worlding/_konklusion.qmd | 3 +- "worlding/_unders\303\270gelser.qmd" | 6 +- worlding/bk4.qmd | 335 +++++++++++++++++++++-------------- 3 files changed, 207 insertions(+), 137 deletions(-) diff --git a/worlding/_konklusion.qmd b/worlding/_konklusion.qmd index 821b85d..a7359a4 100644 --- a/worlding/_konklusion.qmd +++ b/worlding/_konklusion.qmd @@ -18,7 +18,8 @@ Læring på RUC er PPL, som er indeholdt i tentakulær læring. Digitalisering i forhold til læring er svagt dokumenteret i eksisterende litteratur! Kun *passive* redskaber belyses, -eksempelvis er Moodle et LMS (hvor "L" som i "learning" reelt rereferer til teaching) - +eksempelvis er Moodle et LMS +(hvor "L" som i "learning" reelt rereferer til teaching) - ikke *aktive* redskaber som wiki-orienterede databaser og (micro)blogging kommunikationsplatforme. diff --git "a/worlding/_unders\303\270gelser.qmd" "b/worlding/_unders\303\270gelser.qmd" index 5d730c3..a3393a7 100644 --- "a/worlding/_unders\303\270gelser.qmd" +++ "b/worlding/_unders\303\270gelser.qmd" @@ -148,7 +148,11 @@ F.eks. brug at [sdml] til hurtig skitsering af ontologier: sdml highlight -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm # visualize -sdml draw --diagram entity-relationship -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm -f svg -o properties.svg +sdml draw \ + --diagram entity-relationship \ + -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm \ + -f svg \ + -o properties.svg inkview properties.svg # translate to RDF diff --git a/worlding/bk4.qmd b/worlding/bk4.qmd index 121e8fc..2e889d1 100644 --- a/worlding/bk4.qmd +++ b/worlding/bk4.qmd @@ -38,7 +38,8 @@ kan du komme dybere ned i problemstillingen og sandsynligvis vil du kunne udvikle nogen mere konkrete løsningsforslag. Hvis du snævrer dit fokus ind fra den generelle problemstilling bør du argumentere for hvorfor du vælger det fokus/problemaspekt -som du arbejder videre med og beskrive forventede konsekvenser af afgrænsningen. +som du arbejder videre med +og beskrive forventede konsekvenser af afgrænsningen. --> #### Problemtræ @@ -88,15 +89,20 @@ Skrald sorteres ikke nok ### 2) Aktører * Borgere @@ -108,21 +114,32 @@ aktørgrupper der spiller væsentlige roller i et komplekst problem – og mulig ### 3) Succeskriterier Øget mængde af genbrugeligt materiale @@ -133,25 +150,33 @@ i forhold til afbærndt materiale. ### 4) Netværk * Politisk dialektik vedr. afgifter på svineri kontra virksomheders råderum @@ -160,54 +185,79 @@ diverst og løst forbundet netværk oftere vil skulle beskrives som enkeltindivi ### 5) Systemer <-- -Du skal lave en overordnet beskrivelse af de systemer som problemet er indlejret i, -samt de systemiske regimer der understøtter den nuværende problematiske situation. -Er der systemer der er med til at afhjælpe, forværre, fastløse osv. det problem der arbejdes med? -For at sikre dig at du kommer langt omkring i problematikken, kan du anvende et multi-level perspektiv hvor du kigger på både mikro- -niveauet (evt. med udgangspunkt i hvilken relevant praksis der præger disse systemer) samt makro- -niveauet (evt. med udgangspunkt i hvilke sociotekniske systemer, regimer, landskaber og nicher der kan -tænkes at indvirke på problemet samt mulige løsninger af dette). -Du kan med fordel lave en overordnet -beskrivelse af de socio-tekniske systemer og regimer der understøtter den nuværende problematiske -situation samt de systemer der søger at modarbejde dette. -De socio-tekniske regimer bestemmer -spillereglerne for et givent system, og kan derigennem forme innovationsprocesser og diffusion af -potentielle løsninger. +Du skal lave en overordnet beskrivelse +af de systemer som problemet er indlejret i, +samt de systemiske regimer +der understøtter den nuværende problematiske situation. +Er der systemer +der er med til at afhjælpe, forværre, fastløse osv. +det problem der arbejdes med? +For at sikre dig at du kommer langt omkring i problematikken, +kan du anvende et multi-level perspektiv +hvor du kigger på både mikro-niveauet +(evt. med udgangspunkt i hvilken relevant praksis der præger disse systemer) +samt makro-niveauet +(evt. med udgangspunkt i +hvilke sociotekniske systemer, regimer, landskaber og nicher +der kan tænkes at indvirke på problemet +samt mulige løsninger af dette). +Du kan med fordel lave en overordnet beskrivelse +af de socio-tekniske systemer og regimer +der understøtter den nuværende problematiske situation +samt de systemer der søger at modarbejde dette. +De socio-tekniske regimer bestemmer spillereglerne for et givent system, +og kan derigennem forme innovationsprocesser +og diffusion af potentielle løsninger. Herunder ligger også både regulering og planlægningspraksis. -Regimerne sætter -også ofte dybe teknologiske spor der kan danne sporafhængighed i samfundet. -Det kan være relevant at -stille spørgsmål som f.eks.: Hvor kommer problemet fra? Hvad kommer det af? Har det en lang historie -eller er det pludseligt opstået? Er det forsøgt løst før? Og af hvem? Hvad forhindrede løsningen og holdt -problemet fast? Med disse overvejelser kan det desuden blive relevant at inkludere betragtninger af det -socio-tekniske landskab som regimerne opstår i. -Landskabet består af de mest grundlæggende normer, -regler og politiker der er i et system, og der vil ofte kunne trækkes tråde fra synlig sporafhængighed til -de dominerende landskaber. -I den anden ende af skalaen kan det også være relevant at kigge på nicher i -landskabet – både historiske og aktuelle, da disse måske vil kunne bære nøglen til løsning af det centrale -problem. -Analysen af de socio—tekniske systemer kan komplimenteres af en analyse af de socio- -økologiske ditto. -Som mennesker i et samfund på en fysisk planet er alt hvad vi gør i berøring med -naturlige systemer og denne berøring danner de socio-økologiske systemer og bånd. -Vores handlinger -har altid konsekvenser for de naturlige systemer vores samfund er indlejret i. -Og derfor har vores design -det også. -Der vil være et vist niveau af relevans i alle projekter, mens det vil være essentielt at inddrage -disse aspekter i projekter med hensigt om design til en bæredygtig omstilling. -6) Kravspecifikationer: Kravspecifikationer spiller en vigtig rolle i engineering design, da de fungerer som -en detaljeret beskrivelse af de nødvendige krav til et produkt eller en proces. -Disse specifikationer -hjælper designere med at forstå de tekniske, funktionelle, og operationelle krav til projektet og giverdem en ramme at arbejde indenfor. -De bidrager også til at minimere fejl og sikre, at produktet eller -processen opfylder kundens behov og forventninger. -Endelig fungerer kravspecifikationerne som en -reference for at evaluere projektets succes og effektivitet. -Kravspecifikationer er noget der kan bruges i -stort set alle projekter, om det er specifikke produkter, systemer, infrastruktur, eller arbejdet med -organisationsudvikling. +Regimerne sætter også ofte dybe teknologiske spor +der kan danne sporafhængighed i samfundet. +Det kan være relevant at stille spørgsmål som f.eks.: +Hvor kommer problemet fra? +Hvad kommer det af? Har det en lang historie +eller er det pludseligt opstået? +Er det forsøgt løst før? +Og af hvem? +Hvad forhindrede løsningen og holdt problemet fast? +Med disse overvejelser kan det desuden blive relevant +at inkludere betragtninger af det socio-tekniske landskab +som regimerne opstår i. +Landskabet består af de mest grundlæggende normer, regler og politiker +der er i et system, +og der vil ofte kunne trækkes tråde +fra synlig sporafhængighed til de dominerende landskaber. +I den anden ende af skalaen +kan det også være relevant at kigge på nicher i landskabet – +både historiske og aktuelle, +da disse måske vil kunne bære nøglen til løsning af det centrale problem. +Analysen af de socio—tekniske systemer kan komplimenteres +af en analyse af de socio-økologiske ditto. +Som mennesker i et samfund på en fysisk planet +er alt hvad vi gør i berøring med naturlige systemer +og denne berøring danner de socio-økologiske systemer og bånd. +Vores handlinger har altid konsekvenser +for de naturlige systemer vores samfund er indlejret i. +Og derfor har vores design det også. +Der vil være et vist niveau af relevans i alle projekter, +mens det vil være essentielt at inddrage disse aspekter i projekter +med hensigt om design til en bæredygtig omstilling. +--> + +### 6) Kravspecifikationer + + ### 7) Konceptualisering og løsninger @@ -216,62 +266,77 @@ organisationsudvikling. På baggrund af kendskab til problemet og dets kontekst udvikles/designes forslag til en eller flere realisérbare løsninger. Konceptualisering i engineering design -er processen med at generere og evaluere forskellige designkoncepter baseret på de identificerede -kravspecifikationer. -Forskellige metoder kan bruges fra forskellige grene af designteori, procesudvikling, +er processen med at generere og evaluere forskellige designkoncepter +baseret på de identificerede kravspecifikationer. +Forskellige metoder kan bruges +fra forskellige grene af designteori, procesudvikling, projektledelse, visionsarbejde osv. -Det er væsentligt at du mener disse løsningsforslag passer ind i de -rammer du har afdækket via din analyse i punkt 1-6. -Morfologi er en metode, der kan bruges til at -systematisk generere og kombinere forskellige designelementer og -løsninger for at skabe nye og -innovative koncepter. -Ved at bruge morfologi til konceptualisering kan designere skabe en bred vifte af -mulige koncepter, som kan vurderes ud fra kriterierne i kravspecifikationerne. -Dette øger -sandsynligheden for at finde den bedste løsning og kan reducere tiden og omkostningerne ved at -udvikle et produkt eller en proces. -Endelig kan konceptualisering også hjælpe med at identificere -eventuelle tekniske eller økonomiske udfordringer, som skal overvejes tidligt i designprocessen. +Det er væsentligt at du mener disse løsningsforslag passer ind +i de rammer du har afdækket via din analyse i punkt 1-6. +Morfologi er en metode, +der kan bruges til at systematisk generere og kombinere +forskellige designelementer og -løsninger +for at skabe nye og innovative koncepter. +Ved at bruge morfologi til konceptualisering +kan designere skabe en bred vifte af mulige koncepter, +som kan vurderes ud fra kriterierne i kravspecifikationerne. +Dette øger sandsynligheden for at finde den bedste løsning +og kan reducere tiden og omkostningerne +ved at udvikle et produkt eller en proces. +Endelig kan konceptualisering også hjælpe +med at identificere eventuelle tekniske eller økonomiske udfordringer, +som skal overvejes tidligt i designprocessen. --> ### 8) Kvalificering ### 9) Implementering -- cgit v1.2.3