From b656795e11caf11efa0c0e7bab03bfb8e5a5d74a Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Ian Valentin Christensen Date: Thu, 30 May 2024 18:54:26 +0200 Subject: rewrite conclusion --- worlding/_conclusion.qmd | 54 ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++-------- 1 file changed, 45 insertions(+), 9 deletions(-) diff --git a/worlding/_conclusion.qmd b/worlding/_conclusion.qmd index d9b9212..a715b58 100644 --- a/worlding/_conclusion.qmd +++ b/worlding/_conclusion.qmd @@ -1,10 +1,51 @@ # Konklusion -why, what, how, evaluation. + + +Den lærer-styrede, undervisningsbaserede læringsform, +som den kontemporære verden baserer sig på, +reproducerer en række mangler ift. idealet om tentakulær læring. +Læring reduceres til undervisning, +og succeskriteriet forskydes fra læringens indhold til dens operationer. +Tilmed gør digitale værktøjer det nemmere end nogensinde +at nå til løsningen på et læringsproblem uden en dybere læringsproces. + +Med udgangspunkt i teorien om tentakulær læring konkluderes det, +at visse digitale værktøjer gennem deres funktionaliteter bærer potentialet +til at modvirke denne tendens ved at invitere til dybere dialog med verden. +Hypothes.is udvider læringsemnets kontekst vha. offentlige annotationer, +idet den studerende gennem sin læsning kan deltage i en dialog med andre læsere. +Den affinitive bevægelse understøttes dermed potentielt, +da intersubjektiv dialog kan blive en naturlig del af at fordybe sig i en tekst. +Scholia anvendt nysgerrigt og konstruktivistisk, som wiki frem for søgemaskine, +indgår i denne verdeningspraksis ved at fremme arbejdet med relationer +frem for definitioner. + +Resultaterne af projektets undersøgelse peger på, +at 5-stjernet læsning bedre understøtter den tentakulære læringsproces +gennem flere kerneideer: + +1. Ved at arbejde med kontekster frem for indsnævringer, +præges læringsprocesser i højere grad af affinitive bevægelser, +som kan skabe kontast til studiets krav på definitive, målbare resultater. +Her kan digitaliseringsværktøjer også være anvendelige. +2. Hvis den lærende sætter et mål om 5-stjernet data +inviterer det til ekspansiv motivation, +da arbejdet med materialet så kræver også at arbejde med den kontekst, +det indgår i. +3. Undervisere kan tilsvarende motivere til affinitive læringsprocesser ved +at referere til Scholia og bruge Hypothes.is i workshops. +4. Ontologiseringen af indholdet kan bruges +som metode til validering af digitaliseringer. +Det er mere avanceret og komplekst at håndtere, +men produktet er potentielt genbrugeligt ikke bare for eleven selv, +men også for elever, undervisere og forskere fremadrettet. + + +