From aa87c8bbd9153b3f26034e5ea585d031bf1f0a89 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Ian Valentin Christensen Date: Sun, 26 May 2024 17:29:11 +0200 Subject: add chapter on hypothes.is --- worlding/_hypothesis.qmd | 31 +++++++++++++++++++++++-------- worlding/_learning.dot | 5 +---- worlding/_learningbox.dot | 2 +- 3 files changed, 25 insertions(+), 13 deletions(-) diff --git a/worlding/_hypothesis.qmd b/worlding/_hypothesis.qmd index 6d2d697..59a60d0 100644 --- a/worlding/_hypothesis.qmd +++ b/worlding/_hypothesis.qmd @@ -164,6 +164,20 @@ Den studerende kan tage noter i et tekstnært format i eget tempo, mens de forpligtningsløst kan fordybe sig i alternative kontekster, når de selv føler, de sidder fast i en for lang definitiv bevægelse. +@Schraube2024 pointerer, +at digitaliseringens styrke for tentakulære læringsprocesser +ligger i den operationelle dimension, +da digitale værktøjer kun kan føre den lærende til startpunktet for læringen. +Den egentlige læring starter først, +idet den lærende aktivt relaterer til og går i dialog med materialet. +Det er altså ikke læsningen, +men den lærendes forhold til læsningen som udgør den tentakulære læringsproces. +Her adskiller Hypothes.is sig fra traditionelle digitale værktøjer, +da værktøjet anvendes under denne proces, ikke før. +Hver Hypothes.is annotation er en dialog mellem den lærende og læringsmaterialet, +og muligheden for at svare på andre annotationer skaber mulighed +for intersubjektiv dialog forankret i en fælles kontekst. + Det indholdsmæssige aspekt af læring kræver en vekslen mellem definitive og affinitive bevægelser i læringsprocessen, og affinitive bevægelser kræver tilbagetrækning og kontekstualisering. @@ -179,13 +193,14 @@ og kan derfor siges direkte at understøtte indholdsmæssig læring. ## Perspektivering (?) FIXME Ses digitalisering i lyset af funktionaliten i Hypothes.is, -påtager begrebet distraktion sig en anden end den, -der fremlægges af @Schraube2024. -Distraktion er ikke i sig selv skadelig for læringsprocessen. -Den affinitive bevægelse er netop også et skift i fokus, +påtager begrebet digital distraktion sig en bredere betydning end den, +der afdækkes af @Schraube2024. +Distraktioner er ikke i sig selv skadelige for læringsprocessen. +Den affinitive bevægelse karakteres netop som et skift i fokus, men hvor en distraktion bryder fokus, -forårsager en affinitiv bevægelse en forskydning af fokus: -Distraktion skifter kontekst, mens den affinitive bevægelse er en kontekstualisering. +indebærer en affinitiv bevægelse en forskydning af fokus: +forstyrrende distraktioner skifter kontekst, +mens affinitive bevægelser udforsker læringsproblemets kontekst. Intersubjektiv dialog er da også præget af dynamiske bevægelser mellem forskellige emner. Det problem, som fremhæves i bogen, @@ -195,8 +210,8 @@ Tilhørende billederne på skærmen er både undertekster og lyd, som *understøtter* budskabet i filmen. Man bliver "distraheret" af lyden, men distraktionen fører seeren ud i en større kontekst. -Sammenlign dette med at se en film med reklamer. -Reklamerne afbryder filmen, +Sammenlign dette med at se en film med reklamer: +reklamerne afbryder filmen, og fjerner dermed seeren fra konteksten, på samme måde som notifikationer fra digitale værktøjer kan fjerne den lærende fra læringskonteksten. diff --git a/worlding/_learning.dot b/worlding/_learning.dot index d01ad32..4aacecb 100644 --- a/worlding/_learning.dot +++ b/worlding/_learning.dot @@ -1,6 +1,3 @@ digraph { - "Operative aspect of learning" - "Content aspect of learning" - "Learning action" -> "Operative aspect of learning" [label="unfolds through"] - + "Learning problem" -> "Learning action" } diff --git a/worlding/_learningbox.dot b/worlding/_learningbox.dot index baee57d..e5ad016 100644 --- a/worlding/_learningbox.dot +++ b/worlding/_learningbox.dot @@ -1,4 +1,4 @@ -ådigraph { +digraph { compound=true; Distraction [shape=box] Success [shape=box] -- cgit v1.2.3