From 9320c368cdad55a54975df22f79cd3d4afc96d4b Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Ian Valentin Christensen Date: Sat, 1 Jun 2024 22:44:31 +0200 Subject: develop chapter on operations of annotating --- worlding/_analysis_hypothesis.qmd | 31 ++++++++++++++++++++++++++++--- 1 file changed, 28 insertions(+), 3 deletions(-) diff --git a/worlding/_analysis_hypothesis.qmd b/worlding/_analysis_hypothesis.qmd index ecb8753..a6c3c06 100644 --- a/worlding/_analysis_hypothesis.qmd +++ b/worlding/_analysis_hypothesis.qmd @@ -19,9 +19,10 @@ Selve annoteringen er en handling, som kan deles op i en række mindre operationer. Afsættet for enhver annotation er en udvælgelse af et stykke information. -Denne udvælgelse sker nødvendigvis på baggrund af den tekst, -der annoteres, -hvorfor annotationer også kan siges at være kontekstbetingede. +Per definition knytter annotationer sig altid til et kildemateriale, +og udvælgelsen sker da på baggrund af dette. +Konteksten for annotationer er derfor oftest forudbestemt +på grund af det tekstnære formart. Efter udvælgelsen sker nedfældningen af annotationen. Nedskrivningen er i sig selv en fremtidsorienteret aktivitet, @@ -52,6 +53,30 @@ afhænger derfor ofte af målet med at læse den, som kronologisk er den endelige operation, hvor den opfylder sit formål. +Flere af disse operationer påtager sig nye egenskaber, +når annotering sker online, gennem Hypothes.is. +Udvælgelsen af information er nogenlunde den samme, +da tekstens indhold er ens, +om den repræsenteres digitalt eller analogt. +Nedskrivningen er dog anderledes, +da det er muligt at tilføje mærkater til hver annotation, +så de hurtigere kan genfindes ved søgning. +Mærkater gør det muligt at forbinde empiriske begreber med annotationen, +hvormed konteksten for den gøres mere eksplicit. + +Hypothes.is opbevarer annotationerne online, +offentligt eller fordelt i private grupper. +Dette giver Hypothes.is en offentlig karakter, +hvilket sandsynligvis præger indholdet af annotationen. +Offentlighedsaspektet er den definerende egenskab ved Hypothes.is, +da den endelige operation, læsningen, +kommer til at fylde mere end skrivningen. +Der er altså ikke længere et 1-til-1 forhold mellem hvor meget, +forfatteren skriver og så også får mulighed for at læse. +Alle kan læse alles annotationer, +og denne type læsning gør det også muligt at besvare annotationer, +mens teksten læses. + ### Hypothes.is i praksis Programmet installeres som webbrowser-udvidelse, -- cgit v1.2.3