From 90df5d93fbc51c46883b10e73f758bf70351bb9c Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Fri, 9 Feb 2024 08:17:07 +0100 Subject: add pages code graph learn use --- _quarto.yml | 6 ++--- code/index.qmd | 68 +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ graph/index.qmd | 31 ++++++++++++++++++++++++++ learn/index.qmd | 37 +++++++++++++++++++++++++++++++ use/index.qmd | 18 +++++++++++++++ 5 files changed, 157 insertions(+), 3 deletions(-) create mode 100644 code/index.qmd create mode 100644 graph/index.qmd create mode 100644 learn/index.qmd create mode 100644 use/index.qmd diff --git a/_quarto.yml b/_quarto.yml index c9b2ffd..817c397 100644 --- a/_quarto.yml +++ b/_quarto.yml @@ -16,11 +16,11 @@ website: - text: Fælles href: graph/index.qmd - text: Sproget - href: graphlang/index.qmd + href: learn/index.qmd - text: Redskaber - href: graphtools/index.qmd + href: code/index.qmd - text: Anvendelser - href: graphuse/index.qmd + href: use/index.qmd - text: Planer href: plans/index.qmd - text: Redskaber diff --git a/code/index.qmd b/code/index.qmd new file mode 100644 index 0000000..ee3305f --- /dev/null +++ b/code/index.qmd @@ -0,0 +1,68 @@ +--- +format: + html: default +--- + +# Konstruktion af grafbaserede læringsredskaber + +Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber +i [supergruppen]. + +Opsætning af [Oxigraph] quad-store +og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt +(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen). + +Udvidelse af Oxigraph quad-store +til at bruge den mere intuitive [Sparnatural] frontend, +og indlejring af opslagseksempler +udviklet i samarbejde med [andre][thoughtroam-learn] [grupper][thoughtroam-use]. + +Opsætning af lokal klon af [Scholia], +hvor data synkroniseres fra offentlige ressourcer ([Wikidata] m.fl.), +og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt +(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen). + +Scraping af data om forskere fra , +og udvidelse af lokal Scholia-klon +til at inkludere scrapede data. + +Opsætning af lokal klon af [Hypothes.is] +hvor indsamlede data lagres i lokalt opsat [Oxigraph] quad-store +og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt +(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen). + +Scraping af PDF-filer fra , +automatisk OCR-scanning af rent grafiske PDF-filer, +og udvidelse af lokal Hypothes.is-klon +til at inkludere lokalt lagrede PDF-filer. + +Udvidelse af lokal Scholia-klon +til at medtage annotationer fra lokal Hypothes.is-klon, +inspireret af Gooseberry. + +[supergruppen]: ../graph/index.qmd + "Samarbejdet på tværs af de graf-undersøgende projektgrupper" + +[Oxigraph]: https://github.com/oxigraph/oxigraph + "Kildekode til Oxigraph - SPARQL graf-database" + +[Sparnatural]: https://github.com/sparna-git/Sparnatural + "Kildekode til Sparnatural - visuel SPARQL opslagsbygger til vidensgrafer" + +[thoughtroam-learn]: ../learn/index.qmd + "Projektgruppen thoughtroam-learn" + +[thoughtroam-use]: ../use/index.qmd + "Projektgruppen thoughtroam-use" + +[Scholia]: https://github.com/WDscholia/scholia + "Kildekode til Scholia - Wikidata-baserede videnskabelige profiler" + +[Wikidata]: https://www.wikidata.org/ + "Wikidata - Fir kollaborativ vidensdatabase" + +[hypothes.is]: https://github.com/hypothesis/h + "Kildekode til hypothes.is - Annotation af websider og PDF-filer" + +[Gooseberry]: https://github.com/out-of-cheese-error/gooseberry + "Gooseberry - Wiki-generator udfra hypothes.is annotationer" diff --git a/graph/index.qmd b/graph/index.qmd new file mode 100644 index 0000000..7c54d74 --- /dev/null +++ b/graph/index.qmd @@ -0,0 +1,31 @@ +--- +format: + html: default +--- + +# Grafbaseret læring + +Formulering af [Wikidata-opslag] +som kunne understøtte fremtidige læringsforløb +ved 1. semester på RUC HumTek bachelor-studiet. + +Skitsering af tænkte eksempler +på brug af [Scolia] ved en forelæsning eller workshop + +Annotering af konkrete kilder fra 1. semesters Design og Konstruktion +vha. hypothesis, +først personligt og så delt med supergruppen. +Evt. afprøvning af [Gooseberry] +til personlig eller supergruppe-navigation af annotationerne. + +[Wikidata-opslag]: https://query.wikidata.org/ + "Wikidata SPARQL-opslagsservice" + +[Scholia]: https://scholia.toolforge.org/ + "Scholia - Wikidata-baserede videnskabelige profiler" + +[hypothes.is]: https://web.hypothes.is/about/ + "hypothes.is - Annotation af websider og PDF-filer" + +[Gooseberry]: https://github.com/out-of-cheese-error/gooseberry + "Gooseberry - Wiki-generator udfra hypothes.is annotationer" diff --git a/learn/index.qmd b/learn/index.qmd new file mode 100644 index 0000000..f6f9d3d --- /dev/null +++ b/learn/index.qmd @@ -0,0 +1,37 @@ +--- +format: + html: default +--- + +# Design af grafbaserede læringsredskaber + +Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber +i [supergruppen]. + +Evaluering af eksisterende semantiske ontologier +til brug i modellering af læring ved RUC HumTek, +og formulering af tillægsontologier efter behov. + +Design af semantisk understøttede lærings*teknikker* +med brug af semantiske redskaber +som [Scholia], [hypothes.is] og [Gooseberry], +og evaluering af styrker og svagheder +sammenlignet med nuværende læring ved RUC. + +Design af semantisk understøttede lærings*redskaber* +som komplementerer [Scholia], [hypothes.is] og [Gooseberry], +og evaluering af styrker og svagheder +sammenlignet med eksisterende læringsredskaber +(inkl. nuværende semantiske reskaber som Scholia m.fl.). + +[supergruppen]: ../graph/index.qmd + "Samarbejdet på tværs af de graf-undersøgende projektgrupper" + +[Scholia]: https://scholia.toolforge.org/ + "Scholia - Wikidata-baserede videnskabelige profiler" + +[hypothes.is]: https://web.hypothes.is/about/ + "hypothes.is - Annotation af websider og PDF-filer" + +[Gooseberry]: https://github.com/out-of-cheese-error/gooseberry + "Gooseberry - Wiki-generator udfra hypothes.is annotationer" diff --git a/use/index.qmd b/use/index.qmd new file mode 100644 index 0000000..4a0f521 --- /dev/null +++ b/use/index.qmd @@ -0,0 +1,18 @@ +--- +format: + html: default +--- + +# Anvendelse af grafbaserede læringsredskaber + +Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber +i [supergruppen]. + +Skitsering og belysning af fremtidsscenarier +med læring understøttet af grafbaserede læringsredskaber, +og diskussion af styrker og svagheder +sammenlignet med nuværende læringsredskaber +anvendt ved 1. semester på RUC HumTek bachelor-studiet. + +[supergruppen]: ../graph/index.qmd + "Samarbejdet på tværs af de graf-undersøgende projektgrupper" -- cgit v1.2.3