From 8f4c661e18a2b340600df22850350c1f8b025bf3 Mon Sep 17 00:00:00 2001
From: Jonas Smedegaard <dr@jones.dk>
Date: Thu, 9 May 2024 13:47:23 +0200
Subject: criticism on the intro to learning chapter

---
 "worlding/_l\303\246ring.qmd" | 25 +++++++++++++++++++++++++
 1 file changed, 25 insertions(+)

diff --git "a/worlding/_l\303\246ring.qmd" "b/worlding/_l\303\246ring.qmd"
index e61f65e..91dbbdc 100644
--- "a/worlding/_l\303\246ring.qmd"
+++ "b/worlding/_l\303\246ring.qmd"
@@ -14,6 +14,31 @@ I sin bog indrager Schraube psykologisk teori om de essentielle bestanddele
 af selve læringsprocessen for at nedbryde den og undersøge,
 hvilke aspekter der kan siges at være påvirket af digitaliseringen.
 
+::: {.callout-important}
+## FIXME
+
+Der er ingen referencer i ovenstående,
+som må indikere at teksten implicit anser det omtalte som almen viden.
+
+Jeg (Jonas) er dog helt uenig i, at...
+
+ * digitalisering er en epoke, endsige en overstået epoke
+ * det er nemmere at blive distraheret nu end tidligere
+ * Ernst belyser digitalisering som *øget* distraktion for læring
+
+Jeg forstår digitalisering ikke som en epoke men som en aktivitet
+(kvantisering af og systematisk viderebehandling af data).
+
+Jeg mener at at den krise Ernst peger på i nutiden
+ikke handler om at distraktion er værre end nogensinde,
+men om at verden langt bredere er i krise,
+og at vi derfor mere end nogensinde har brug for optimal læring
+og at optimal læring bl.a.
+(altså som en *komponent* men ikke centralt)
+svækkes ved læringsrum med for mange eller forkerte distraktioner.
+
+:::
+
 Til dette introduceres begreberne defensiv og ekspansiv læring,
 som beskriver to fundamentale, modsatrettede motivationer for at lære.
 Defensiv læring er læring, som tager udgangspunkt i *eksterne*
-- 
cgit v1.2.3