From 81baf0aa7d414dbdcb70d3d63e691f8de2440432 Mon Sep 17 00:00:00 2001
From: Jonas Smedegaard <dr@jones.dk>
Date: Wed, 15 May 2024 13:53:45 +0200
Subject: add note on friction

---
 _TODO.md | 18 ++++++++++++++++++
 1 file changed, 18 insertions(+)

diff --git a/_TODO.md b/_TODO.md
index ae0610e..2d1bc24 100644
--- a/_TODO.md
+++ b/_TODO.md
@@ -124,6 +124,24 @@ til hhv. OCR-scanning med ocrmypdf,
 metadata-opmærkning med exiftool
 og PDF-dannelse med Quarto.
 
+### Aspekt: Kontekstafhængig relevans af friktion
+
+Vores afsæt,
+om at læringsmateriale synes ineffektivt serveret for os,
+kan ses som en svækket *anvendelighed*.
+Den kritik rummer en antagelse om,
+at læringsmateriale ideelt set er *nemt* at tilgå
+(og/eller at identificere, navigere i eller konsumere,
+afhængigt af kritikkens afgrænsning).
+
+Men dette er ikke givet.
+Tentakulær læring siger ikke noget om,
+at bøvl med at våddragten klemmer
+er bremsende eller styrkende for at lære at surfe.
+Det må være kontekstafhængigt,
+om en specifik udfordring er del af, en forhindring/bremse for
+eller ligegyldigt for en bestemt læring.
+
 # Præsentation
 
 Vi skal (som noget nyt i forhold til sidste semester)...
-- 
cgit v1.2.3