From 59b40f2fa138dec7ab47bf70ad7c99c9b28057c2 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Thu, 6 Jun 2024 07:34:13 +0200 Subject: drop obsolete unused notes --- worlding/_FIXME_digitalisering.qmd | 273 ------------------------------------- worlding/_FIXME_kilder.qmd | 23 ---- worlding/_FIXME_struktur.qmd | 75 ---------- 3 files changed, 371 deletions(-) diff --git a/worlding/_FIXME_digitalisering.qmd b/worlding/_FIXME_digitalisering.qmd index 4d86e8e..e4d73b1 100644 --- a/worlding/_FIXME_digitalisering.qmd +++ b/worlding/_FIXME_digitalisering.qmd @@ -3,135 +3,8 @@ breaks: false --- -# FIXME: Flet med Metode/Undersøgelser - -## Teori om Wiki - -En "wiki" er en kollaborativ, dynamisk og organisk udviklet, -hyperlink-organiseret videnscentreret database. -Wikien dynamiske natur gør den anvendelig til forskeligartede formål, -bl.a. resource-wikien til at samle ekstern viden, -nok mest kendt fra Wikipedia, -og præsentationswikien oprienteret mere mod personligt udtryk -[@Phillipson2008]. - -FIXME: Knyt referencer til ovenstående, -blandt @Thompson2017, @Elfving2008, @Ebersbach2006 m.fl. - -## Scholia som teknologi - -Vi undersøger Scholia som teknologi. -Indeni er Scholia nærmest tom -- en række web-skabeloner og tilhørende SPARQL-opslag. -Scholia er væsentligst defineret ved det teknologiske *system* det ingår i, -hvor det indgår som en "lup" og "pincet" til at interagere med en flod af frit tilgængelig, opmærket data. - -Linked Open Data er et digitalt konceptuelt system, -drevet af en ideologi om at data er definerende, -og applikationer fungerer i kraft af data opmærket efter modeller (ontologier). - -## Opstille model for læring - -### Identificere begreber indenfor tentakulær læring - -Vi vil bruge Hypothes.is til at annotere begreberne i Schraubes tekst. - -### Formulere ontologi for tentakulær læring - -Definere en OWL ontologi for tentakulær læring, -udfra nøglebegreber identificeret i @Schraube2024 og @Heilesen2015. - -owlontologien skulle fungere som fundament for efterfølgende modellering af konklusionerne fremsat i Ernsts tekst. Herefter kan vi undersøge hvordan digitalisering påvirker læring - -### Introducere model for tentakulær læring - -Visualisere vidensgrafen for tentakulær læring som visuel graf, -med begreber for pragmatiske "jordnære" aspekter placeret forneden -og optimale "ideelle" aspekter foroven. - -FIXME: Gennemgå design-overvejelser ved modellen. -Placeringer, farver, former, udeladelser og andet. - -## Placere digitalisering i vores model for læring - -Vi har indtil nu kigget på læring generelt - -### Identificere Ernsts fremstilling af digitalisering - -For at fremstille en mere omfattende ontologi som inkluderer digitaliseringen -vil vi identificere de relationer, -hvor Ernst mener digitaliseringen kan spille en rolle for læring. - -@Schraube2024 gennemgår IT-redskaber til flere operationer: - -* Distribution af læringsmateriale -* Tidsstyring af læringssessions -* Lokalisering af læringsmateriale (søgemaskiner) -* FIXME: flere? -* FIXME: link til hver - -@Schraube2024 konkluderer, -at (de undersøgte) IT-redskaber kun understøtter operationelle aspekter af læring, -ikke indholdsmæssige aspekter af læring. - -FIXME: Undersøge om @Schraube2024 undersøger IT-redskaber -fra et så udpræget *operativt* perspektiv, -og det rimeligvis kan påpeges at bogens konklusion er tautologisk. - -### FIXME løse noter om Ernsts bog - -1. Ernsts bog -Er læring indholdsmæssig, -hvis vi kan lære ved at skabe og visualisere grafer baseret på brødtekster? -Grafer er præcise pointers. -Derfor er de instrumentelle til både operativt og indholdsmæssigt arbejde -(som inkluderer læring). -Et problem: -forfattere staves/refereres forkert, -fordi der tales "om" forfattere, ikke selve forfatteren. -Der skrives sætninger, ikke forbindelser som kan udtrykkes gennem scholia. -I moodle skrives der et par ord som opsummeringer. -I semantisk arbejde peger man direkte på de steder, -hvor der er konsensus om forståelsen af relationen. -Semantiske værktøjer åbner op for eksakt formidling. -Ernst beskriver selv at digitalisering er en effektivisering. -Effektivisering kan være både positivt og negativt for læringsprocessen. -Det gavner for eksempel ikke læringen at skynde sig og være hurtigere. -Det gavner til gengæld læringen at være mere koncentreret og tryg. -Afhængig af hvilken effekt man går efter, -er der brug for forskellige kvaliteter ved de måder man arbejder på. -Ernst beskriver digitaliseringens kvaliteter som "set in stone", -fordi *sådan er tingene*, -men glemmer at tale om muligheden for, -at effektivisere selve indholdet ved at være eksakt -vha. digitale semantiske værktøjer. -**At kunne være præcis i sit sprog -er en indholdsmæssig fordel ved digitale semantiske værktøjer** -Leg er en central del af læringsprocessen, -og digitale værktøjer som de bruges nu understøtter ikke denne leg -(ifølge Ernst). -Semantiske digitale værktøjer har muligvis potentialet -for at understøtte leg -**også** ved at lade den lærende tumle med stoffet. - -### Mappe digitalisering i forhold til tentakulær læring - -Udvide vores vidensgraf for læring -til også at indeholde digitalisering som Ernst ser det, -og danne en ny visuel graf af denne større videsngraf. - ### Identififere/påvise udvalgte læringskvaliteter ved udvalgte IT-redskaber -Indtil nu har vi kun taget udgangspunkt -i opfattelsen af digitaliseringens forhold til læring -som præsenteret i Ernsts bog. - -Vi forventer at kunne argumentere for, -at kollaborative digitale vidensplatforme som Wikipedia og Wikidata -*muliggør* indholdsmæssig læring, -men kræver en skoling/træning i den slags anvendelse, -og at det er manglen på en sådan skoling/træning der gør, -at kun operativ læring er indeholdt i Schraubes empiri. - IT-redskaber kan understøtte... * fokusering @@ -152,12 +25,6 @@ IT-redskaber kan understøtte... * kollaborativion (fremfor blot kooperation) * FIXME: find gode eksempler -Eksakte fakta: - -At hyperlinke til en forfatter fremfor (potentielt fejlagtigt) at genfortælle med fattige ord, -styrker cementering af hvad eksakt viden -- -dvs. fikspunkter for studenterdrevet ekspansivlæring. - Leg med ambiguitet: At anvende redskaber som understøtter mange dimensioner @@ -166,143 +33,3 @@ fremfor med prosa at beskrive i lineære (dvs. en-dimensionelle) sætninger, inviterer til at udforske disse dimensioner, og konsekvenser for oplevelsen/forståelsen ved at fremhæve forskellige dimensioner. - -Fordele ved grafvisualisering generelt: - -@Schraube2024 beskriver hvordan læringsprocessen har 4 afgørende trin, -i og med at læring er en handling. -Kritikken af digitale værktøjer går på, -at de kun kan understøtte brugeren på 3. trin, "hvordan". -Et eksempel på det modsatte kan ses i grafvisualiseringens evne til -at vise brugeren, hvad de mener de har lært. -Ved konkret at visualisere, hvilke sammenhænge, brugeren har fået ud af teksten, -får brugeren mulighed for at deltage i en iterativ proces -af finjustering af grafen, -indtil de sidder med en passende evaluering af læringsmaterialet. -Læring kan altså siges at hjælpes på 4. trin, det evaluerende, -gennem visse digitale værktøjer. - -### Mappe *konstruktiv* digitalisering i forhold til tentakulær læring - -Udvide vores vidensgraf for læring -til at medtage vores udvidede afdækning af digitalisering, -og danne en ny visuel graf af denne større vidensgraf. - -## Semantisk annotation af værker - -Raffinere annotationer af @Schraube2024 og @Heilesen2015, -ved at tilføje eller udskifte med ontologisk funderede semantiske mærkater. - -Raffinere ontologien til at bruge Schraubes tekst som rygdækning: -Hvor hvert begreb henviser til annotationer i hypothes.is, -som igen henviser til Schraubes tekst. - -## Prior art - -Måske plukke noget herfra (og kigge efter flere lignende oversigter): - - -## Semantisk vidensraffinering - -Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber -i [supergruppen]. - -## Opsætning af lokal vidensbase - -Opsætning af [Oxigraph] quad-store -og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt -(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen). - -Udvidelse af Oxigraph quad-store -til at bruge den mere intuitive [Sparnatural] frontend, -og indlejring af opslagseksempler -udviklet i samarbejde med [andre][thoughtroam-learn] [grupper][thoughtroam-use]. - -Opsætning af lokal klon af [Scholia], -hvor data synkroniseres fra offentlige ressourcer ([Wikidata] m.fl.), -og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt -(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen). - -Scraping af data om forskere fra , -og udvidelse af lokal Scholia-klon -til at inkludere scrapede data. - -## Semantisk raffinering af lokal viden - -Opsætning af lokal klon af [Hypothes.is] -hvor indsamlede data lagres i lokalt opsat [Oxigraph] quad-store -og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt -(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen). - -Scraping af PDF-filer fra , -automatisk OCR-scanning af rent grafiske PDF-filer, -og udvidelse af lokal Hypothes.is-klon -til at inkludere lokalt lagrede PDF-filer. - -Udvidelse af lokal Scholia-klon -til at medtage annotationer fra lokal Hypothes.is-klon, -inspireret af Gooseberry. - -Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber -i [supergruppen]. - -Kigge på programmer til at formalisere begrebsrelationer. -F.eks. WebVOWL, Protege, SDML. -Pas på at det handler om at *modellere* vidensgrafer, -og kun sekundært at *visualisere* dem -(som visuelle grafer, som er noget andet end vidensgrafer). - -Evaluering af eksisterende semantiske ontologier -til brug i modellering af læring ved RUC HumTek, -undersøgelse af relevante -[eksisterende ontologier](https://vocab.methodandstructure.com/interaction-design), -og formulering af tillægsontologier efter behov. - -F.eks. brug at [sdml] til hurtig skitsering af ontologier: - -```shell -# show source -sdml highlight -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm - -# visualize -sdml draw \ - --diagram entity-relationship \ - -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm \ - -f svg \ - -o properties.svg -inkview properties.svg - -# translate to RDF -sdml convert -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm -f rdf -``` - -Design af semantisk understøttede lærings*teknikker* -med brug af eksisterende semantiske redskaber -som [Scholia], [hypothes.is] og [Gooseberry], -og evaluering af styrker og svagheder -sammenlignet med nuværende læring ved RUC. - -Design af semantisk understøttede lærings*redskaber* -som komplementerer [Scholia], [hypothes.is] og [Gooseberry], -og evaluering af styrker og svagheder -sammenlignet med eksisterende læringsredskaber -(inkl. nuværende semantiske reskaber som Scholia m.fl.). - -[supergruppen]: ../graph/index.qmd - "Samarbejdet på tværs af de graf-undersøgende projektgrupper" - -[SDML]: https://sdml.io/ - "Simple Domain Modeling Language (SDML) - domænespecifikt sprog til modellering" - -[Scholia]: https://scholia.toolforge.org/ - "Scholia - Wikidata-baserede videnskabelige profiler" - -[hypothes.is]: https://web.hypothes.is/about/ - "hypothes.is - Annotation af websider og PDF-filer" - -[Gooseberry]: https://github.com/out-of-cheese-error/gooseberry - "Gooseberry - Wiki-generator udfra hypothes.is annotationer" - -[Resource Description Framework]: https://www.techtarget.com/searchapparchitecture/definition/Resource-Description-Framework-RDF - ---> diff --git a/worlding/_FIXME_kilder.qmd b/worlding/_FIXME_kilder.qmd index 170c3aa..0e0ce0f 100644 --- a/worlding/_FIXME_kilder.qmd +++ b/worlding/_FIXME_kilder.qmd @@ -4,12 +4,6 @@ @Heath2011, @DuCharme2013. - -om definition af begrebet "vidensgraf". -Evt. ogå kilde til et stærkt citat: -"[V]idensgrafer [...] har et stort potentiale -for gennemgribende forandring indenfor datavidenskab og domænevidenskaber". - --> ## Mulige kilder @@ -27,28 +21,13 @@ undersøger @Kanza2019 semantiske redskaber til videnskabelig annotation, og @Goy2017 undersøger forbedring af brugeroplevelse ved kollaborativ annotation vha. semantisk klassificering af og ræsonnement om mærkatnavne. -Om ontologisk OWL-modellering meget specifikt -relateret til videnskabelig læring mere løst, -undersøger @Ngwenya2018 design af et LMS -drevet af OWL-model for e-læring. - -@Frederiksen2016 vejleder bibliotekarer i brug af Hypothes.is. - @Pressman2018 vedr. at vores fokus nok vil være produkt mere end state-of-the-art. -@Yokochi2023 om kvaliteter ved Oxigraph som SPARQL endpoint. - -@Nielsen2017 og @Diefenbach2021 om kvaliteter ved Wikidata. - @Bento2022 om kvaliteter ved RDF-baserede ræsonnementsmaskiner (reasoning engines), relevante ved et fremtidsscenarie hvor Scholia og Hypothes.is ikke blot knyttes sammen, men også påføres logisk ekstrapolering af "missing dots" i sammenlagte grafer. -@Liu2022 om prior art for Scholia -som system til videnskabsmetrik (Scientometrics) -i form at et semantisk bibliotekshåndteringssystem. - @Couch2015 om prior art vedr. effektivisering af læring gennem strukturering af læringsmaterialet. @@ -62,8 +41,6 @@ Prior art er beskrevet af @Fathalla2023 og @Pertsas2016. @PablosCeruelo2014 beskriver udfordringer ved at klassificere subjektive non-binære ting. -@Allemang2020book dokumenterer alle aspekter af RDF og OWL. - ## Visuel præsentation af ontologisk model @Sahli2022 giver et metodisk overblik over, diff --git a/worlding/_FIXME_struktur.qmd b/worlding/_FIXME_struktur.qmd index 5372623..47ca21b 100644 --- a/worlding/_FIXME_struktur.qmd +++ b/worlding/_FIXME_struktur.qmd @@ -1,13 +1,5 @@ -## Indsnævring - -Vores afsæt er i mindre grad vores egen fascination af tekniske dimser, -og mere det principielle -i digitaliserings også konstruktive muligheder for læring. - # Metode -Til forståelse af læringsprocesser og digitaliserings indvirkning i disse, -anvender vi primært teorien om *tentakulær læring* [@Schraube2024]. Da konstruktiv brug af digitalisering er underbelyst i teorien, inddrager vi desuden to didaktiske modeller, dels *SAMR* om typer af teknologiinddragelse @@ -17,36 +9,14 @@ og dels *Digipro* om inkluderende brug af digitalisering i læringsforløb # Teori -## Læring - ## Konstruktiv digitalisering i læring Digitalisering kan anvendes på mange forskellige måder, og kan have både positiv og negativ effekt på læring [@Conole2013, kap. 4]. -En række eksempler på digitalisering præsenteres i @Schraube2024, -som kan give det indtryk[^tendens], -at digitalisering generelt enten er direkte skadeligt for læring -eller kun kan understøtte operationelle læringsbevægelser, -ikke indholdsrelaterede. - -[^tendens]: -Forfatterne fik et tydeligt indtryk af skepsis overfor digitalisering, -mens Schraube selv mener -at [FIXME: henvisning til Schraubes opblødning i interview]. -Den oplevede tendens kun er relevant -til subjektivt at forklare forfatternes skærpede interesse, -og en nærmere metodisk undersøgelse er derfor vudereret irrelevant. @Conole2013 argumenterer, at et bredt felt af digitaliseringer - men relativt unuanceret -mht. didaktisk sigte for den enkelte digitalisering -og hvorvidt anvendelsen skete hensigtsmæssigt, -eller de negative empiriske observationer -i mindre grad afspejler teknologiens begrænsninger -og i højere grad indikerer en forkert anvendelse. - SAMR-modellen [@Hamilton2016] kan hjælpe til analytisk at skelne mellem forskellig typer af digitalisering. @@ -69,48 +39,3 @@ som perspektivering om anvendelse ved design af undervisning, @Wylie2018 konkluderer, at *aktive* former for digital læsning ikke svækker læring som det er tilfældet for passiv brug, sammenlignet med analog læsning. - -@Julia2023 undersøger funktionel anvendelighed -af ontologisk styrket videnssøgning -med wiki-baserede teknologier, -som argumenteres som væsentlige for Open Science. - -## Hypothes.is - -Funktionelt er hypothes.is [FIXME] ... - -Hypothes.is er et annotationsredskab, -i stil med en overstregningningstusch eller post-it notes. -Sammenlignet med analoge alternativer, -er det [FIXME] i SAMR. - -Oplevelsesmæssigt kan hypothes.is etablere en tryg atmosfære, -idet [FIXME] ..., -men det afhænger af anvendelsen, -da der eksempelvis i stedet kan opstå en stressende atmosfære -hvis den kollaborative del anvendes i væsentlig grad, -overfor en heterogen og/eller konkurence-orienteret social gruppe. - -Internt fungerer hypothes.is ved [FIXME] ... - -Hypothes.is samspiller med andre systemer gennem [FIXME] ... - -At de indre mekanismer er opbygget transparent -og med udbredt tilgængelige komponenter -[FIXME: reference til akademisk tekst om det grundliggende koncept "Fri software"], -og at deres interaktion med omkringliggende systemer -sker gennem fikserede og offentliggjorte brugerflader, -er væsentlige [FIXME]... - -## Scholia - -# Model for læring - -## Evaluering - -Ekspertinterview med forfatter til teorien om tentakulær læring, -om genkendelighed af teorien i hhv. abstrakt model og visualiseringer, -og en diskussion mere bredt om, -hvorvidt multimodalisering som affinitive bevægelser -vurderes meningsfulde of relevante -for akademisk læsning anskuet som en verdeningspraksis. -- cgit v1.2.3