From 507e0fda5965a7912f86f9c7f0d3774d4139cdbd Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Sat, 9 Mar 2024 17:28:25 +0100 Subject: update content --- code/index.qmd | 386 +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++--------------- learn/index.qmd | 3 + use/index.qmd | 3 + 3 files changed, 291 insertions(+), 101 deletions(-) diff --git a/code/index.qmd b/code/index.qmd index 16e47ca..c127d34 100644 --- a/code/index.qmd +++ b/code/index.qmd @@ -21,41 +21,76 @@ breaks: false --- -## Tema +# Abstract + -Konstruktion af grafbaserede læringsredskaber. +# Introduktion + +I dagens digitale tidsalder står undervisning og læring overfor udfordringer, +hvor komplekse tekstmateriale kræver effektive værktøjer +til at kunne analysere of forstå dem. +Dette projekt fokuserer på at udforske anvendelsen af grafteori +som en datadrevet tilgang til at støtte læring. +Vi søger at udvikle et værktøj, +der kan analysere og visualisere teksmateriale +for at forbedre både studerendes læring +og underviseres undervisningspraksis. ## Problemfelt -Understøttelse af pædagogisk læring og PPL, ved hjælp af datadrevet teknologier som grafteori + + +Mange studerende og undervisere oplever udfordringer +med at håndtere komplekst tekstmateriale +og skabe meningsfuld forståelse +og sammenhæng mellem tekster. +Vores problemfelt fokuserer specifikt på behovet +for at understøtte pædagogisk læring og PPL +(Problemorienteret Projektlæring) +ved hjælp af datadrevne teknologier som grafteori. +## Tema + +Konstruktion af grafbaserede læringsredskaber. ## Problemformulering -Vi har i dette projekt valgt at undersøge følgende problemstilling: +Vi har i dette projekt valgt at undersøge +følgende problemstilling: *Hvordan kunne lokal lagring og behandling af vidensgrafer understøtte kollaborativ akademisk læring?* -Problemstillingen har vi valgt at bryde op i følgende underspørgsmål: +Problemstillingen har vi valgt at bryde op +i følgende underspørgsmål: -Kan PPL kernebegreber som stilladsering, bridging og constructive alignment danne inspiration for nye grafteoribaserede læringsværktøjer til universitetsstuderende? +Kan PPL kernebegreber +som stilladsering, bridging og constructive alignment +danne inspiration +for nye grafteoribaserede læringsværktøjer +til universitetsstuderende? - - *Hvordan fungerer grafsproget RDF, særligt i forhold til lagring og behandling af begreber?* @@ -100,151 +135,300 @@ Udvidelse af lokal Scholia-klon til at medtage annotationer fra lokal Hypothes.is-klon, inspireret af Gooseberry. -## Problemformuleringsseminar - -Template til problemformuleringsseminar, HumTek 1. semester +# Målgruppe + -Brug denne template til jeres gruppes oplæg til problemformuleringsseminaret. +# Teoretisk Ramme + -Den grå tekst er hjælpetekst: Klip al grå tekst væk inden I afleverer. +# Metode + -Læs også: Vejledning i problemformuleringsseminaret - • NB: det skal være E2023 vejledningen (ikke den fra E2022) +# Udvikling af grafteoribaseret værktøj + -Oplæg til problemformuleringsseminaret skal bestå af alle nedenstående afsnit 1 – 11. - • Oplægget skal være mellem 3-7 normalsider, dvs. 7.200-16.800 tegn inkl. mellemrum (Characters with spaces). - • Prioriter skriveplads (antal tegn) på afsnit 1, 2, 3, 5, 9 og 11. Afsnit 4, 6, 7, 8 og 10 kan være korte. +# Konklusion + +# Perspektivering + -### 1. Projektemne -* **As is:** Da vi startede på første semester, var design og konstruktion svært at forstå. Vi blev introduceret til begræber, som vi ikke vidste hvor vi skulle læse om. Den nuværende måde at blive undervist på, er ikke optimal. Nuværende undervisning er god, men der er flere forbedringer at lave. Hvad det der er læringen ved give lektier og derefter forlæsning +# Litteraturliste + -* **To be:** Bruge computere til at skærpe faciliteringen af læring på studiet. Lave pdf filer der er masser af udfyldt metadata. Links mellem pdf'er. +# bilag + -_Optimering af læringsoplevelsen gennem digitalisering og strukturerede læringsressourcer_ +## Problemformuleringsseminar + +### 1. Projektemne -Prøv at tage stilling til hvad I som gruppe overvejer af muligt fokus for projektet ud fra figurerne nedenfor (Figure 3-6). Begrund jeres mulige fokus eller alternative fokus. + -### 2. Problemfelt + + +![](https://i.postimg.cc/xCLF6LJx/temp-Imageme-UU7-N.avif) + - - - +* **As is:** Da vi startede på første semester, var design og konstruktion svært at forstå. Vi blev introduceret til begræber, som vi ikke vidste hvor vi skulle læse om. Den nuværende måde at blive undervist på, er ikke optimal. Nuværende undervisning er god, men der er flere forbedringer at lave. Hvad det der er læringen ved give lektier og derefter forlæsning -Mange studenter rundt omkring står over for en udfordring, som går igen på mange universiteter. Manglen på effektive værktøjer til navigation af udleveret materiale, såsom pdf filer. Denne udfordring er blevet større i sammenhæng med mere brug af digitale læremidler og tekster uden nok metadata og sammenhæng. Dette problem er ikke kun interessant og relevant, det er også noget som vi føler der skal gøres noget ved snarest muligt. +* **To be:** Bruge computere til at skærpe faciliteringen af læring på studiet. Lave pdf filer der er masser af udfyldt metadata. Links mellem pdf'er. -Mange universitetsstuderende har givet udtryk for frustration over den tid, de bruger på at navigere gennem ustrukturerede tekster og PDF'er. Denne gene i at finde relevant information og skabe forståelse for tekstmateriale påvirker ikke kun deres effektivitet inden for studiet, men også hele deres læringsoplevelse. Det er også en udfordring for undervisere at skabe sammenhængende undervisningsforløb, når de støder på tekster uden non meawsedbtadata og semantisk sammenhæng. +_Optimering af læringsoplevelsen gennem digitalisering og strukturerede læringsressourcer_ -Vi har valgt dette problemfelt, grundet den dybe indflydelse på både studerende og undervisere. At forbedre tilgængeligheden og forståelsen af tekstmateriale vil gøre en markant forskel i læringsprocessen og kvaliteten af undervisningen for begge parter. +### 2. Problemfelt -En paradoksal realitet som vi har med at gøre, er det faktum, at vi lever i en tid, hvor teknologiske fremskridt har været enorme, men stadig mangler grundlæggende teknologier som OCR-scannede tekster og tilstrækkelig metadata i de tekster og det materiale som bliver udleveret til de studerende. På trods af 30 års udvikling og opfindelsen af WWW, er vi langt fra at have effektive værktøjer til at håndtere og forstå de mange mængder digitale tekster som man som studerende møder i hverdagen. +Vi vil undersøge, +om PPL kernebegreberne +som stilladsering, bridging og constructive alignment +kan bruges +til udvikling af nye graf baserede læringsværktøjer til studerende. +Med fokus på at skabe sammenhængende og støttende læringsmiljøer, +kan disse begreber hjælpe +med udviklingen af innovative værktøjer, +der hjælper med at opbygge forståelse og forbindelser +mellem emner og koncepter. +Ved at integrere grafteori, +kan vi skabe værktøjer, +der analyserer forbindelser mellem forskellige læringselementer, +og identificerer muligheder, +for at forbedre undervisningen +og støtte studerendes læring mere effektivt. + +Mange studerende rundt omkring står over for en udfordring, +som er velkendt på mange universiteter. +Der er mangel på effektive værktøjer +til at navigere gennem udleveret materiale, +såsom PDF filer. +Dette problem er blevet større +i takt med øget brug af digitale læremidler +og tekster uden tilstrækkelig metadata og sammenhæng. +Det er et problem, +der ikke kun er interessant og relavant, +men også noget, +der fortjener opmærksomhed og handling. + +Mange universitetsstuderende har udtrykt frustration +over den tid, +de bruger på at finde rundt i ustrukturerede tekster og PDF'er. +Denne rudfordring +med at finde relevant information +og skabe forståelse for teksmateriale +påvirker ikke kun studieeffektivitet, +men også deres generelle læringsoplevelse. +For underviserere er det også en udfordring +at skabe sammenhængende undervisningsforløb +når de står over for tekster +uden tilstrækkelig metadata og semantisk sammenhæng. + +En paradoksal realitet, som vi står overfor, er det faktum, +at vi lever i en tid med meget store teknologiske fremskridt, +men stadigt mangler grundlæggende teknologier +som OCR-scannede tekster +og tilstrækkelig metadata i det udleverede materiale, +trods mange års udvikling og opfindelsen af World Wide Web. + +Problemstillingen, +som vi har valgt at tage udgangspunkt i, +er relavant for blandt andet læringsfacilitatorer på RUC, +som skal formidle viden efter PPL-principperne, +som er oplyst på RUCs hjemmeside. +Vi vil gerne arbejde med denne målgruppe, +da vi ønsker en mere gennemskuelig læringsproces, +og vi vurderer også, +at det må være i facilitatorens interesse +at få formidlet deres viden på den mest optimale måde. + +En anden målgruppe, +som vi gerne ville fokusere på, +er de studerende på RUC. +Vi mener, +at denne målgruppe vil være oplagt, +da det er dem der i sidste ende får gavn af vores projekt, +og som oplever begrænsningerne +ved de nuværende læringsrutiner på studiet. +Dette henviser primært til de studerende, +som kan finde læringsprocessen forvirrende +og har brug for mere systematik, +gennem grafteori til anvendelse af PPL-principperne. + +I løsningen af dette problemfelt, +har vi taget flere fravalg. +Vi undgår brugen af "magiske teknologier" såsom kunstig intelligens. +Selvom AI-teknologier kan være kraftfulde værktøjer, +ønsker vi at fokusere på mere tilgængelige og bæredygtige løsninger, +der ikke afhænger af kompleksiteten ved AI. +Vi søger i stedet at udforske løsninger, +der er baseret på eksisterende teknologier og metoder, +som effektivt kan implementeres og bruges af alle, +der er en del af uddannelseslivet, +for eksempel [Scholia] og [Hypothes.is]. -I vores tilgang til at løse dette problemfelt fravælger vi "magiske teknologier", såsom kunstig intilligens. AI teknologier kan være kraftfulde værktøjer, men vi ønsker at fokuser på mere tilgængelige og bæredygtige løsninger, der ikker er afhængige af kompleksiteten ved AI. Vi søger i stedet at udforske løsninger somm er baseret på eksisterende teknologier og metoder, der kan implementeres effektivt og kan bruges af alle, der er en del af uddannelseslivet. ### 3. Problemformuleringen - - 1. Noget om afdækning af pædagogiske intentioner inenfor PPL, specifikt om hvordan vi blev præsenteret for ny viden i 1. semester - 2. Noget om hvordan grafteori, mere specifikt vidensgrafer, kan understøtte navigation + 1. Noget om afdækning af pædagogiske intentioner inenfor PPL, + specifikt om hvordan vi blev præsenteret for ny viden i 1. semester + 3. Noget om hvordan grafteori, mere specifikt vidensgrafer, kan understøtte navigation -### 4. Målgruppen +### 4. Metodiske overvejelser - +Først og fremmest har vi tænkt os at samarbejde med eksperter inden for både pædagogik og datalogi, +for at sikre, at vores tilgang og løsninger fagligt giver mening +i forhold til vores problemstilling og arbejdsspørgsmål. +Vi har også tænkt os at gennemføre interviews med både undervisere og studerende, +for at få et indblik i deres oplevelser, udfordringer og behov +i forhold til navigation gennem tekstmateriale. -Vores målgruppe er læringsfacilitatorer på RUC, som skal formidle viden efter PPL-principperne, som er oplyst på RUCs hjemmeside. Vi vil gerne arbejde med denne målgruppe, da vi ønsker en mere gennemskuelig læringsproces og mener også, at det er facilitatorens interesse at formidle viden på den mest optimale måde. +Hvis tiden er til det, +vil vi også udvikle prototyper af grafteoribaserede læringsværktøjer +og teste dem med både undervisere og studerende. +Dette vil give os mulighed for at evaluere +brugervenlighed og effektivitet af vores løsninger +i en reel læringskontekst. -En anden målgruppe som vi gerne ville fokusere på, er de studerende på RUC. Vi mener at denne målgruppe vil være oplagt, da det er dem som gavner af vores projekt og som vil have en vis erfaring indenfor læringprocessen på studiet. Dette henviser primært til de studerende, som kan finde læringsprocessen forvirrende og har brug for mere systematik, gennem grafteori til anvendelse af PPL-principperne. + -### 5. Metodiske overvejelser +### 5. Teoretiske overvejelser -### 6. Resultatet/løsningsforslag - -### 7. Værdiskabelse +### 6. Semesterbindingen - +I vores projekt vil vi bruge dimensionen "Teknologiske systemer og artefakter" (TSA), +ved at fokusere på udviklingen af et teknologisk værktøj +baseret på grafteori +til at analysere og forstå tekstmateriale +i uddannelsesmæssige sammenhænge. +Den selvvalgte teknologi, vi vil tage i brug, er grafteori, +som er en teori der studerer og kigger på relationer +mellem noder i et netværk. +Vi vil bruge grafteori til at kigge på, +om vi kan udvikle et værktøj, +der kan analysere strukturen af tekstmateriale +og identificere sammenhænge +mellem forskellige koncepter og emner. -### 8. Semesterbindingen +Derudover vil vi bruge TSA +til at være opmærksomme på +at identificere og håndtere eventuelle effekter, +vores teknologiske produkt kan have på læring og uddannelse, +og hvordan det kan påvirke både studerende og undervisere +i deres daglige praksis. - -### 9. Litteraturliste +### 7. **Litteraturliste** +Her skal I give nogle konkrete bud på bøger, artikler, kursuslitteratur og links +der er eller kunne være relevante for jeres projekt. -### 10. Samarbejdet og aftaler med vejleder og gruppen +Overvej at opdele jeres litteraturliste i 3 dele med litteratur/links til: - -### 11. Plan for vejleder- og gruppemøde +### 8. Plan for vejleder- og gruppemøder ## Mulig løsning diff --git a/learn/index.qmd b/learn/index.qmd index 1de5654..01cc7a4 100644 --- a/learn/index.qmd +++ b/learn/index.qmd @@ -21,6 +21,9 @@ breaks: false --- +# Abstract + + # Problemfelt Design af grafbaserede læringsredskaber diff --git a/use/index.qmd b/use/index.qmd index 5d03008..aa38089 100644 --- a/use/index.qmd +++ b/use/index.qmd @@ -21,6 +21,9 @@ breaks: false --- +# Abstract + + # Problemfelt Anvendelse af grafbaserede læringsredskaber -- cgit v1.2.3