From 4baf08ca3b61fc65822caa6239eefaf12d8e77a3 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Fri, 5 Apr 2024 17:41:24 +0200 Subject: merge chapter problemformulering into baggrund --- worlding/_baggrund.qmd | 63 ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++-- worlding/_problemformulering.qmd | 58 ------------------------------------ worlding/index.qmd | 2 -- 3 files changed, 61 insertions(+), 62 deletions(-) delete mode 100644 worlding/_problemformulering.qmd diff --git a/worlding/_baggrund.qmd b/worlding/_baggrund.qmd index ce53df7..88f0688 100644 --- a/worlding/_baggrund.qmd +++ b/worlding/_baggrund.qmd @@ -82,7 +82,7 @@ stillet i kontrast til det mere teknokratisk(?) orienterede [Knowledge managemen som anvender samme tekniske teknologier, men med en væsensforskellig bagvedliggende videns- og læringsteori. -# Redegørelse +## Redegørelse RDF, eller Resource Description Framework, er et kodesprog til at beskrive "triples", eller simple relationer med subjekt, objekt og relation. Sammenhænge beskrevet med RDF kan automatisk omdannes til visualiseringer i form af vidensgrafer. @@ -109,7 +109,7 @@ Understøttelse af pædagogisk læring og PPL, ved hjælp af datadrevet teknologier som grafteori --> -# Problemfelt +## Problemfelt Titel: Scholia som del af en verdensgøringspraksis @@ -199,3 +199,62 @@ Dette henviser primært til de studerende, som kan finde læringsprocessen forvirrende og har brug for mere systematik, gennem grafteori til anvendelse af PPL-principperne. + +## Problemformuleringen +Hvordan kunne grafmodellering understøtte kollaborativ akademisk læring? +Hvordan anvendes sproget RDF til at beskrive og formidle viden? + +## Arbejdsspørgsmål +*Hvordan fungerer grafsproget RDF, særligt i forhold til at abstrahere akademiske begreber som ontologier?* + +*Skal enhver ontologi være logisk konsekvent?* + + + +*Hvordan kunne en grafontologi omfattende akademiske begreber designes, så de understøtter kollaborativ akademisk læring, og/eller hvordan kan eksisterende ontologier genbruges?* + +*Hvordan kunne en grafontologi omfattende akademiske begreber konkretiseres, eksempelvis ved statisk visualisering eller interaktiv digital/fysisk modellering, så materialiseringen understøtter kollaborativ akademisk læring?* + +*Kan integreringen af 5-stjernet data med RDF (Resource Description Framework) forbedre forelæsninger* + +--- + +## Problemformulering + +Vi har i dette projekt valgt at undersøge +følgende problemstilling: + +> Hvordan kunne redskaberne Scholia og Hypothes.is hensigtsmæssigt anvendes +> til at understøtte problemorienteret projektlæring? + +Problemstillingen har vi valgt at bryde op +i følgende underspørgsmål: + + +> Hvilke muligheder og begrænsninger kan der være +> for problemorienteret projektlæring +> i anvendelsen af digitale vidensnavigationsredskaber +> som integreret del af læringsprocessen? + + + +> Hvordan fungerer redskaberne Scholia og Hypothes.is +> i forhold til grafbaseret håndtering af videnskabelige begreber? + + + +> Hvordan kan studerende og forelæsere konkret vejledes i brug af Scholia og Hypothes.is, +> for en hensigtsmæssig understøttelse af problemorienteret projektlæring? diff --git a/worlding/_problemformulering.qmd b/worlding/_problemformulering.qmd deleted file mode 100644 index 4e72fdf..0000000 --- a/worlding/_problemformulering.qmd +++ /dev/null @@ -1,58 +0,0 @@ -# Problemformuleringen -Hvordan kunne grafmodellering understøtte kollaborativ akademisk læring? -Hvordan anvendes sproget RDF til at beskrive og formidle viden? - -## Arbejdsspørgsmål -*Hvordan fungerer grafsproget RDF, særligt i forhold til at abstrahere akademiske begreber som ontologier?* - -*Skal enhver ontologi være logisk konsekvent?* - - - -*Hvordan kunne en grafontologi omfattende akademiske begreber designes, så de understøtter kollaborativ akademisk læring, og/eller hvordan kan eksisterende ontologier genbruges?* - -*Hvordan kunne en grafontologi omfattende akademiske begreber konkretiseres, eksempelvis ved statisk visualisering eller interaktiv digital/fysisk modellering, så materialiseringen understøtter kollaborativ akademisk læring?* - -*Kan integreringen af 5-stjernet data med RDF (Resource Description Framework) forbedre forelæsninger* - ---- - -## Problemformulering - -Vi har i dette projekt valgt at undersøge -følgende problemstilling: - -> Hvordan kunne redskaberne Scholia og Hypothes.is hensigtsmæssigt anvendes -> til at understøtte problemorienteret projektlæring? - -Problemstillingen har vi valgt at bryde op -i følgende underspørgsmål: - - -> Hvilke muligheder og begrænsninger kan der være -> for problemorienteret projektlæring -> i anvendelsen af digitale vidensnavigationsredskaber -> som integreret del af læringsprocessen? - - - -> Hvordan fungerer redskaberne Scholia og Hypothes.is -> i forhold til grafbaseret håndtering af videnskabelige begreber? - - - -> Hvordan kan studerende og forelæsere konkret vejledes i brug af Scholia og Hypothes.is, -> for en hensigtsmæssig understøttelse af problemorienteret projektlæring? diff --git a/worlding/index.qmd b/worlding/index.qmd index ae76103..bfa5b67 100644 --- a/worlding/index.qmd +++ b/worlding/index.qmd @@ -31,8 +31,6 @@ FIXMEs generelt for hele rapporten -{{< include _problemformulering.qmd >}} - {{< include _baggrund.qmd >}} {{< include _teori_og_metode.qmd >}} -- cgit v1.2.3