From 4ae776a43b8a487de7a08d77558c981f5c3c99da Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Thu, 9 May 2024 13:56:10 +0200 Subject: reference before punctuation --- "worlding/_l\303\246ring.qmd" | 14 +++++++------- 1 file changed, 7 insertions(+), 7 deletions(-) diff --git "a/worlding/_l\303\246ring.qmd" "b/worlding/_l\303\246ring.qmd" index d3480b7..efc6e6c 100644 --- "a/worlding/_l\303\246ring.qmd" +++ "b/worlding/_l\303\246ring.qmd" @@ -45,7 +45,7 @@ Defensiv læring er læring, som tager udgangspunkt i *eksterne* faktorer, og kommer ofte til udtryk som et forsøg på at afværge negative konsekvenser, eksempelvis en utilfredsstillende karakter til en eksamen. "Defensive learning is primarily governed by external issues and -largely removed from the subject matter itself." [@Schraube_2024, s. 35] +largely removed from the subject matter itself" [@Schraube_2024, s. 35]. Defensiv læring kan da umuligt stå for sig selv, da læring bliver reduceret til en statisk og fastslået handlingsproces. @@ -59,7 +59,7 @@ da læringen kun kan finde sted i en levende dialog med omverdenen. "In expansive learning, the learning process is primarily not oriented toward external demands but toward the concrete necessities that arise from -getting involved in the content of the learning problems" [@Schraube_2024, s. 36] +getting involved in the content of the learning problems" [@Schraube_2024, s. 36]. Her ligger den lærendes opmærksomhed på indholdet af det, der læres, modsat dem, der læres for. @@ -119,12 +119,12 @@ Schraube pointerer, at læring kan finde sted hvor som helst og når som helst i den enkelte persons dagligdag. Affinitiv læring er altså ikke en isoleret funktion af hjernen, men en flerdimensionel og kompliceret proces, -som næppe kan reguleres instrumentalt. [@Schraube_2024] +som næppe kan reguleres instrumentalt [@Schraube_2024]. Schraube beskriver ikke bare læring som en subjekt-orienteret, men som en *trans-kontekstuel* aktivitet; -"Often the best ideas come to mind on vacation at the -beach or while strolling through the city." [@Schraube_2024, s. 38] +"[o]ften the best ideas come to mind on vacation at the +beach or while strolling through the city" [@Schraube_2024, s. 38], eftersom ingen elementer af læring kan isoleres til den Lærernes sind, men må tages i betragtning gennem hele den kontekst læring udfolder sig i, kan læring altså kun siges at opstå i en dynamisk og @@ -168,7 +168,7 @@ i denne oplevelse af en uoverenstemmelse mellem det lærte og verden. the limitations of one’s possibilities of action and quality of life can only be overcome by world-disclosing learning, then the step has been taken to make the effort and embark the path of -learning." [@Schraube_2024, s. 114] +learning" [@Schraube_2024, s. 114]. Selve oplevelsen af denne uoverenstemmelse i en følelsesmæssig kontekst er altså et fundamentalt første skridt i hele læringshandlingen. @@ -204,7 +204,7 @@ samt frihed for udefrakommende stress. Derudover er der et krav om umiddelbarhed, altså netop en så *direkte* som muligt forbindelse mellem de lærende, da læringsprocessen bedst udfolder sig gennem gensidig tillid -og intentionen om at være åben for nye perspektiver. [@Schraube_2024, s. 138] +og intentionen om at være åben for nye perspektiver [@Schraube_2024, s. 138]. Man bør føle, at den anden person er til stede, og heri ligger det største problem for digitalisering i læring. -- cgit v1.2.3