From 39d50959f51da7c1b29b88b1a58425a86d4ff164 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Sun, 10 Mar 2024 13:02:27 +0100 Subject: update content --- code/index.qmd | 72 ++++++++++++++++++++++++++++----------------------------- learn/index.qmd | 39 +++++++++++++++++++++++++++---- 2 files changed, 69 insertions(+), 42 deletions(-) diff --git a/code/index.qmd b/code/index.qmd index 0d92bcb..a26f434 100644 --- a/code/index.qmd +++ b/code/index.qmd @@ -232,7 +232,7 @@ gennem grafteori til anvendelse af PPL-principperne. --> Vi vil gennemgå den digitale service Scholia som teknologi -med hjælp fra TRIN-modellen (@Jørgensen_2018) +med hjælp fra TRIN-modellen [@Jørgensen_2018] (vi er opmærksomme på at det kun er en model, ikke en metode). Anvendelsen af Scholia ved RUC @@ -240,7 +240,7 @@ kræver at vi forklarer projektorienteret læring (PPL), og reflekterer over dets samspil med brug af teknologien. Vi overvejer (men er usikre om det bliver for omfattende) -at anvende technochange prototyping (@Simonsen_2012) +at anvende technochange prototyping [@Simonsen_2012] til eksperimentelt at undersøge, hvordan teknologiens anvendelse ved RUC som institution ikke kun er teknologisk-pædagogisk, @@ -323,6 +323,37 @@ dels til beslutningstagere, dels til brugere (både formidlere og studerende), og dels til den IT-faglige drift. +Hvis tiden er til det, +vil vi desuden videreudvikle [Scholia] +til at medtage visuelle repræsentationer +af annotationer dannet med [hypothes.is]. + +[supergruppen]: ../graph/index.qmd + "Samarbejdet på tværs af de graf-undersøgende projektgrupper" + +[Oxigraph]: https://github.com/oxigraph/oxigraph + "Kildekode til Oxigraph - SPARQL graf-database" + +[Sparnatural]: https://github.com/sparna-git/Sparnatural + "Kildekode til Sparnatural - visuel SPARQL opslagsbygger til vidensgrafer" + +[thoughtroam-learn]: ../learn/index.qmd + "Projektgruppen thoughtroam-learn" + +[thoughtroam-use]: ../use/index.qmd + "Projektgruppen thoughtroam-use" + +[Scholia]: https://github.com/WDscholia/scholia + "Kildekode til Scholia - Wikidata-baserede videnskabelige profiler" + +[Wikidata]: https://www.wikidata.org/ + "Wikidata - Fri kollaborativ vidensdatabase" + +[hypothes.is]: https://github.com/hypothesis/h + "Kildekode til hypothes.is - Annotation af websider og PDF-filer" + +[Gooseberry]: https://github.com/out-of-cheese-error/gooseberry + "Gooseberry - Wiki-generator udfra hypothes.is annotationer" # Perspektivering - -## Mulig løsning - -Sammenkobling af vidensværktøjer som [Scholia] og [hypothes.is]. - -[supergruppen]: ../graph/index.qmd - "Samarbejdet på tværs af de graf-undersøgende projektgrupper" - -[Oxigraph]: https://github.com/oxigraph/oxigraph - "Kildekode til Oxigraph - SPARQL graf-database" - -[Sparnatural]: https://github.com/sparna-git/Sparnatural - "Kildekode til Sparnatural - visuel SPARQL opslagsbygger til vidensgrafer" - -[thoughtroam-learn]: ../learn/index.qmd - "Projektgruppen thoughtroam-learn" - -[thoughtroam-use]: ../use/index.qmd - "Projektgruppen thoughtroam-use" - -[Scholia]: https://github.com/WDscholia/scholia - "Kildekode til Scholia - Wikidata-baserede videnskabelige profiler" - -[Wikidata]: https://www.wikidata.org/ - "Wikidata - Fri kollaborativ vidensdatabase" - -[hypothes.is]: https://github.com/hypothesis/h - "Kildekode til hypothes.is - Annotation af websider og PDF-filer" - -[Gooseberry]: https://github.com/out-of-cheese-error/gooseberry - "Gooseberry - Wiki-generator udfra hypothes.is annotationer" diff --git a/learn/index.qmd b/learn/index.qmd index 01cc7a4..4abe3b7 100644 --- a/learn/index.qmd +++ b/learn/index.qmd @@ -186,6 +186,21 @@ opstil graf ud fra [Pontis] teksten Diskutere hvordan vi skal forstå Scholias opslag om [Pontis], og hvad vi kan bruge opslaget til? +**vejleder møde man. 4/2** + +-John F. Sowa + + +-"is a"-relation + +-skal en ontologi være logisk konsekvent + +-reasoning enginees + +-disdription logics + + + # Problemformuleringsseminar @@ -214,19 +229,31 @@ Introducer jeres projekt med udgangspunkt i slide nr. 3 fra ”Slides om 2. seme * Hvilken/hvilke TSA vil I inddrage og lave en analyse af? * Semantisk web: 5-star data og hypothes.is sammenlignet med Moodle som måder at organisere og udforske viden. Hvordan anvendes sproget RDF til at beskrive og formidle viden? * Hvilke effekter skaber denne TSA som vi vil inddrage i projektet? - * - - + * RDF, eller Resource Description Framework, er et kodesprog til at beskrive "triples", eller simple relationer med subjekt, objekt og relation. Sammenhænge beskrevet med RDF kan automatisk omdannes til visualiseringer i form af vidensgrafer. Mulighederne indenfor RDF sammenlignes med moodle, som har en firkantet og 1-dimensionel struktur. + * Videreudviklingen af RDF - OWL (Web Language Ontology) - ligger altid på nettet, og hvert koncept og relation er beskrevet af en URI adresse, som ligger online. OWL er et eksempel på en anvendelse af RDF, som åbner viden op og overskueliggør den vha. internettet. + * Hypothes.is er en udvidelse til chrome, som tillader brugen at annotere en hvilken som helst hjemmeside på internettet med råtekst, som bliver opbevaret som 5-stjernet data. Hypothes.is kan fungere som åbent samarbejdsredskab mellem studerende og professorer til at udvikle forståelsen af fagets indhold dynamisk over tid. RDF kan senere bruges til at kategorisere annotationerne under hver deres design & konstruktionsfaglige koncept i en vidensgraf. + * Målet med projektet er udviklingen af et dynamisk og flerdimensionelt alternativ til de statiske og 1-dimensionele forløb på moodle. + * Vores projekt er 1 af 3 projekter under en samlet supergruppe, som hver arbejder med et aspekt af implementering af RDF-grafer i undervisningen. Vores er fokuseret på det sproglige aspekt; altså, hvilken proces kan vi udarbejder, der laver de mest tekst- og virkelighedsnære abstraktioner fra faget til kernerelationerne i kodesproget. De to andre grupper arbejder henholdsvis med selve kodningen af en hjemmeside, der kan facillitere samarbejdet mellem studerende som beskrevet, og med anvendelsen af grafer og graf*visualisering* i klasseværelset, med det praktiske aspekt af at skabe overblik og forståelse vha. direkte visualisering af kernerelationer. 2. Problemfelt Kan indeholde: * Hvad er udgangspunkt/problemstilling/behov? + * Moodle gør det besværligt at arbejde fokuseret med de begreber og relationer, som hver elev har svært ved, da det hele er kogt sammen i sammenhængende forløb. Noter er derfor uundværlige, når man skal læse op, da undervisningen ikke selv byder på en overskuelig oversigt over fagets bevægende dele. Moodle tilbyder forståelse på helt nært plan. Hvert koncept beskrives med mange siders udsnit af bøger (som muligvis ikke burde stå for sig selv). Dette hindrer kun læringsprocessen når eleven udelukkende mangler overblik over de forskellige koncepters relationer til hinanden. Det bedste nuværende bud på en sådan oversigt er de PowerPoints, der ligger fra forelæsningerne, men de mangler ofte tekst, som blev formuleret mundtligt, og de er besværlige at finde rundt i. * Hvorfor er problemet interessant og relevant? + * RUC er et universitet, som praler af at være direkte forbundet med virkeligheden, og HumTek undersøger specifikt forholdet mellem mennesket og teknologien. Alligevel går mange med en følelse af, at moodle er ugennemtænkt, eller som minimum ikke burde stå for sig selv. Meget lidt vægt bliver lagt på effektive studiestrategier når det kommer til det operative aspekt af læringen. Gode studievaner kan kun få dig så langt, inden man er begrænset af et manglende overblik. + * Design & Konstruktion er forskelligt fra HumTeks andre 2 dimensioner på flere måder. + * Faget indeholder det halve antal timer, og er derfor en mindre arbejdsbyrde at skulle visualisere. + * Vi har netop skrevet projekt indenfor Design & Konstruktion, og har derfor en intuitiv forståelse af faget udover den faglige. + * D&K bruger ofte modeller, men slående nok er modellerne ikke altid ens. Pontis' model er en videreudvikling af en tidligere model, som stammer helt tilbage fra 1980'erne med Langdon Winners "The Whale and the Reactor". Denne forskel bliver aldrig behandlet dybdegående, ej heller er der en indlysende måde at lære mere om nuancerne. * Hvad har motiveret jer til at vælge netop denne problemstilling? + * Vi har selv enormt svært ved at finde relevante tekster, når vi vil genopfriske vores forståelse af faget. Vi er interesserede i de reelle, filosofiske kategoriseringer, som faget foretager sig, men sjældent beskriver kort. Her kan for eksempel indrages vores manglende forståelse af, *hvorfor* vi egentlig bør følge en vis designproces, og *hvorfor* denne er cirkulær. Det viser sig, at det skyldes et vidensvakuum, at nogle problemer simpelthen ikke kan løses fra startpunktet, og viden om løsningen kun kan nås gennem iterationer af produktet og induktiv åbenhed overfor ny viden. * Hvem er problemstillingen relevant for (brugere/målgruppe/interessenter)? + * Problemstillingen er relevant både for studerende og forelæsere. Studerende kan benytte den som et værktøj til effektivt at identificere og tilegne sig relevante tekster og begreber, hvilket muliggør hurtig og problemfri adgang til den ønskede information. Udover at fungere som en søgemaskine, kan studerende også anvende den som et noteværktøj til at organisere og nedskrive væsentlige oplysninger.
Forelæserne kan * Hvordan er det metodisk eller teoretisk interessant? -* Er det noget, der forekommer jer at være paradoksalt? Her kan I også redegøre for fravalg, I allerede har besluttet eller overvejet) + * Projektet forsøger at gøre TSA så relevant for vores eget liv som muligt ved at kigge på de vilkår, der er gældende for vores undervisning på universitetet. At undersøge RDF som TSA er også en indgang til en mere filosofisk og epistemologisk diskussion af, hvordan verden kan opdeles, og hvordan verden allerede opdeles implicit i brødteksterne på Moodle. Projektet tager derfor også udfordringen op med at benytte tværfaglighed som en styrke. +* Er det noget, der forekommer jer at være paradoksalt? + * Det forekommer os paradoksalt, at vores studieretning beskæftiger sig med nøjagtig forholdet mellem menneske og teknologi, studerende og læringsmiddel, når undervisninge foretages på samme måde som på alle and 3. Problemformuleringen Den nuværende problemformulering. Hvis I har diskuteret flere mulige kan I evt. indikere de alternative problemformuleringer I også overvejer. @@ -254,7 +281,9 @@ Her beskriver I jeres overvejelser om hvordan I kan forankre projektet i dimensi * Hvordan påtænker I at ”anvende teorier, metoder og begreber indenfor dimensionen Teknologiske Systemer og Artefakter, der indgår i analyse og konstruktion af teknologiske produkter og systemer, herunder kunne identificere og håndtere hvilke effekter disse skaber”? 7. Litteraturliste - + + en af det artikler vi vil bruge er [pontis] "Design thinking revised" + Her skal I give nogle konkrete bud på bøger, artikler, kursuslitteratur og links der er eller kunne være relevante for jeres projekt. Overvej at opdele jeres litteraturliste i 3 dele med litteratur/links til: -- cgit v1.2.3