From 2578cafc148985112cb9df369dc72ecae4c242b9 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Tue, 16 Apr 2024 15:32:44 +0200 Subject: update content --- worlding/_planer.qmd | 34 ++++++++++------- worlding/_teori_og_metode.qmd | 42 ++++++++++++++++++++ "worlding/_unders\303\270gelser.qmd" | 74 +++++++++++++++++++++++++++++++++++- worlding/index.qmd | 26 ++++++++++++- 4 files changed, 159 insertions(+), 17 deletions(-) diff --git a/worlding/_planer.qmd b/worlding/_planer.qmd index 5245499..45506d4 100644 --- a/worlding/_planer.qmd +++ b/worlding/_planer.qmd @@ -9,8 +9,8 @@ language da projectscale monthly zoom 2 skinparam svgDimensionStyle false ' %%QUARTO%%tickInterval 1month -saturday are closed -sunday are closed +'saturday are closed +'sunday are closed 'UNSUPPORTED: axisFormat %-d. %b 'UNSUPPORTED' todayMarker off @@ -18,21 +18,27 @@ title Gruppearbejde Project starts 2024-02-01 -- Struktur -- -[Konstituering] starts 2024-02-26 and requires 12 days -[Vidensindsamling] starts 2024-03-14 and requires 10 days +[Konstituering] starts 2024-04-01 and requires 14 days +[Vidensindsamling] starts 2024-04-01 and requires 21 days + +-- Interviews -- +[Forberedelse] starts 2024-04-21 and requires 3 days + +'Ernst Schraube +[Interview] happens 2024-05-01 +[Transskribering] starts at [Interview]'s end and requires 2 days +[Analyse] starts at [Transkribering]'s end and requires 3 days +[Fortolkning] as [tlk1] starts 2024-04-18 and requires 5 days -'-- Interview -- -'[Forberedelse] starts 2024-03-14 and requires 8 days -'[Interview] happens 2024-03-28 -'[Transskribering] starts 2024-03-29 and requires 9 days -'[Analyse] starts 2024-04-10 and requires 5 days -'[Fortolkning] as [tlk1] starts 2024-04-18 and requires 5 days +'Studerende +[Interview2] happens 2024-05-14 +[Transskribering2] starts at [Interview]'s end and requires 2 days +[Analyse2] starts at [Transkribering2]'s end and requires 3 days +[Fortolkning2] as [tlk2] starts 2024-04-18 and requires 5 days -- Formidling -- -'[Interviews, evaluering] requires 3 days -'[Interviews, evaluering] starts at [tlk1]'s end -'[Interviews, evaluering] starts at [tlk2]'s end -'[Interviews, evaluering] starts at [tlk3]'s end +[Interviews, evaluering] starts at [tlk1]'s end and requires 3 days +[Interviews, evaluering] starts at [tlk2]'s end and requires 3 days [Projekt, sidste evaluering] starts 2024-05-26 and requires 3 days [Projektaflevering] happens 2024-06-06 [Eksamen] starts 2024-06-17 and requires 10 days diff --git a/worlding/_teori_og_metode.qmd b/worlding/_teori_og_metode.qmd index f5f48da..132eed9 100644 --- a/worlding/_teori_og_metode.qmd +++ b/worlding/_teori_og_metode.qmd @@ -3,6 +3,48 @@ @Schraube_2024 beskriver tentakulær læring, som indeholder Problemorientret Projektlæring. +FIXME: er der belæg for at Schraube skriver om PPL? + +Måden vi opsøger og behandler viden +har drastisk ændret sig siden digitaliseringen. +Sammen med digitaliseringens eksponentielle udvikling +er der tilmed opstået bekymringer om måden, +læring finder sted på digitalt. +Det er nu nemmere end nogensinde at blive distraheret, mens man lærer, +og det er denne problemstilling, Ernst Schraube belyser +i sin bog, "Digitalization and Learning as a Worlding Practice". +I sin bog indrager Schraube psykologisk teori om de essentielle bestanddele +af selve læringsprocessen for at nedbryde den og undersøge, +hvilke aspekter der kan siges at være påvirket af digitaliseringen. + +Til dette introduceres begreberne defensiv og ekspansiv læring, +som beskriver to fundamentale, modsatrettede begrundelser for at lære. +Defensiv læring er læring, som tager udgangspunkt i *eksterne* +faktorer, og kommer ofte til udtryk som et forsøg på at afværge +negative konsekvenser, eksempelvis en utilfredsstillende karakter til en eksamen. +"Defensive learning is primarily governed by external issues and +largely removed from the subject matter itself." @Schraube_2024 +Defensiv læring kan da umuligt stå for sig selv, +da læring bliver reduceret til en statisk og fastslået handlingsproces. + +FIXME: evt. droppe direkte citat + +Modsat eksterne begrundelser findes de *interne* og personlige, +som betegnes ekspansiv læring. +Ekspansiv er modsat defensiv læring direkte knyttet til +selve indholdet af læringsprocessen. +Her drives læringsprocessen af den lærendes egen nysgerrighed, +og konsekvenser af læringen må derfor accepteres, +da læringen kun kan finde sted i en levende dialog med omverdenen. +"In expansive learning, the learning process is +primarily not oriented toward external demands but +toward the concrete necessities that arise from +getting involved in the content of the learning problems" @Schraube_2024 +Her ligger den lærendes opmærksomhed på indholdet af det, der læres, +modsat dem, der læres for. + +FIXME: evt. droppe direkte citat + + {{< include _baggrund.qmd >}} +{{< newline >}} +- [ ] Redegør for relevansen af grafer ifm. at tænke flerdimensionelt vha. hyperlinks + {{< include _teori_og_metode.qmd >}} +{{< newline >}} +- [ ] Redegørelse for tentakulær læring +- [ ] Redegørelse for hypothes.is og scholia +- [ ] Sammenkobling af tentakulær læring og semantiske læringsværktøjer (SLV) +- [ ] Opstilling af model over tentakulær læring ifm. SLV + {{< include _undersøgelser.qmd >}} - +{{< newline >}} +- [ ] Forbered interviews, herunder teori om relevant interviewform +- [ ] Afhold interviews +- [ ] Analyser interviews +- [ ] Reflektér over sammenhænge på baggrund af interviews +- [ ] Iterativt arbejde med model over tentakulær læring + + {{< include _konklusion.qmd >}} +{{< newline >}} + {{< include _perspektivering.qmd >}} +{{< newline >}} +- [ ] Læringsformen på RUC, PPL +- [ ] Økonomiske aktører i indførelsen af + {{< include _kilder.qmd >}} --- @@ -57,6 +80,7 @@ skelner mellem læring (indsigt) og indlæring (træning). ::: \endgroup + {{< include _planer.qmd >}} {{< include _opgaver.qmd >}} -- cgit v1.2.3