From 1c07f5b861e53199f01127082c256c4d59069cec Mon Sep 17 00:00:00 2001
From: Ian Valentin Christensen <valentianchristensen@gmail.com>
Date: Thu, 30 May 2024 22:37:57 +0200
Subject: move paragraphs from outline

---
 worlding/_theory_learning.qmd | 12 ++++++++++--
 1 file changed, 10 insertions(+), 2 deletions(-)

diff --git a/worlding/_theory_learning.qmd b/worlding/_theory_learning.qmd
index 7a55135..3f10af1 100644
--- a/worlding/_theory_learning.qmd
+++ b/worlding/_theory_learning.qmd
@@ -1,5 +1,10 @@
 ## Tentakulær læring
-
+<!-- FIXME:
+Hvor Læringstrekanten ifølge @Illeris2018
+placerer indhold og materiale på samme dimension,
+skelner tentakulær læring mellem separate indholds- og materialdimensioner
+[@Schraube2024].
+-->
 Måden vi opsøger og behandler viden har drastisk ændret sig
 i takt med informationsteknologiens eksponentielle udvikling.
 Sammen med denne udvikling opstår spørgsmål til,
@@ -13,6 +18,9 @@ I bogen indrager Schraube psykologisk teori om de essentielle bestanddele
 af selve læringsprocessen for at nedbryde den og undersøge,
 hvordan hvert aspekt påvirkes,
 når det optræder i en digital kontekst.
+Teorien kan siges at knytte sig til økologiske kognitionsteorier,
+bl.a. direkte refereret Vygotskijs teori om kilde til udvikling
+[@Schraube2024, @Larsen2024].
 
 @Schraube2024 beskriver læring som en primært subjektorienteret aktivitet.
 Traditionelt tilrettelægges læring baseret på ideen
@@ -30,7 +38,7 @@ til et operativt og performativt set af opgaver.
 
 *Hvad* og *hvorfor* er kun to af fire elementer af læring.
 Ifølge @Schraube2024 består læring i sin helhed af et indholdselement (hvad),
-et ræsonnementelement (hvorfor), et operativt element (hvordan) og
+et ræsonnementelement (hvorfor), et operativt, element (hvordan) og
 et evaluerende element.
 Opdelingen af læring i disse fire elementer er
 en naturlig konsekvens af at betragte læring som et handlingsforløb
-- 
cgit v1.2.3