From 05ba35d3bbb42a48e11090d37bc2f8b9d652706a Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Thu, 6 Jun 2024 08:11:04 +0200 Subject: distinguish theory (learning as a worlding practice) from main concept (tentacular learning), and mention in being new --- worlding/_method.qmd | 16 ++++++++++------ worlding/index.qmd | 5 ++++- 2 files changed, 14 insertions(+), 7 deletions(-) diff --git a/worlding/_method.qmd b/worlding/_method.qmd index aad90c1..c70afde 100644 --- a/worlding/_method.qmd +++ b/worlding/_method.qmd @@ -5,13 +5,17 @@ ved at læse en større tekst som er udgivet for nyligt, og evaluerer herefter, om vi har lært noget om det vi læste om. -Teksten, vi undersøger læsningen af, er den konkrete tekst -@Schraube2024, som udlægger teorien om tentakulær læring. +Teksten, vi undersøger læsningen af, er bogen +"Digitalization and Learning as a Worlding Practice: Why Dialogue Matters" +af Ernst Schraube, +som introducerer den nye læringsteori "Læring som en verdeningspraksis". I vores vurdering af, om vi har lært noget, -anvender vi teorien om tentakulær læring [@Schraube2024]. +anvender vi teorien "Læring som en verdeningspraksis" [@Schraube2024], +bl.a. et nyt begreb centralt for beskrivelse af dybere læring, +tentakulær læring. -Vi læser altså Schraubes udlægning af en læringsteori med to formål: +Vi læser altså Schraubes udlægning af en ny læringsteori med to formål: Dels at forstå hvad læring er ifølge denne teori, og dels at skabe empiri i form af digitaliseringer, til brug i den efterfølgende evaluering af vores læseteknik. @@ -36,7 +40,7 @@ vil vi analysere Hypothes.is som teknologisk system, og digitaliseringerne det skaber som teknologiske artefakter, ifølge den filosofiske teori om teknologi i @deVries2016. Vi vil desuden undersøge deres indvirkning i læring -vha. teorien for tentakulær læring [@Schraube2024]. +vha. teorien om tentakulær læring [@Schraube2024]. ## Evaluering gennem design og konstruktion @@ -47,7 +51,7 @@ om vores forståelse af teorien og forfatterens forståelse af vores model. Til design af ontologien inddrager vi viden fra det videnskabelige krydsfelt Subjektivitet, Teknologi & Samfund, gennem anvendelsen af vores nyerhvervede forståelse -af den socialpsykologiske teori for tentakulær læring. +af en socialpsykologisk læringsteori. Vi inddrager desuden viden om Design & Konstruktion i udvikling og konstruktion af ontologien og dens visuelle repræsentation, diff --git a/worlding/index.qmd b/worlding/index.qmd index fadf696..33dcda6 100644 --- a/worlding/index.qmd +++ b/worlding/index.qmd @@ -34,7 +34,10 @@ To do this, we propose 5-star reading as a framework for working with scientific literature using digital annotations to frame RDF ontologies. We focus our analysis on Hypothes.is, -using tentacular learning to understand the effect of digital annotation +examined through the concept of tentacular learning +in a newly introduced theory "Learning as a worlding practice" +by Ernst Schraube, +to understand the effect of digital annotation on the learning movements. We base this analysis in our own empirical experiences with the tool by collaboratively annotating the book -- cgit v1.2.3