From 047da5cf7ee485d0462c985952f43e8e1c856ee5 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Sat, 1 Jun 2024 21:27:21 +0200 Subject: refine perspectives --- worlding/_perspectives.qmd | 67 +++++++++++++++++++++++++++------------------- 1 file changed, 39 insertions(+), 28 deletions(-) diff --git a/worlding/_perspectives.qmd b/worlding/_perspectives.qmd index 5408c19..015a87a 100644 --- a/worlding/_perspectives.qmd +++ b/worlding/_perspectives.qmd @@ -14,16 +14,7 @@ og måske er moralen helt at undlade den tilgang ved fremtidige projekter, men vi håber at de kommende semestres undervisning i metoder kan hjælpe, formodentligt mest oplagt metoder relateret til Aktionsforkning. -## Diverse - -Det kunne være interessant at undersøge empirisk, -om tekniske "benspæn" i udleveringen af læringsmateriale -indeholder didaktiske elementer. -Altså om vores antagelse, -for nogel læringsfacilitatorer eller måske mere generelt, -om eksempelvis brug af fotokopieret fremfor semantisk opmærket læringsmateriale -er gjort som en bevidst konstrueret øvelse -med et læringsmæssigt formål. +## Evidens for læring Empirisk undersøgelse af, om det vi teoretisk påpeger som potentiale, @@ -36,6 +27,8 @@ Her er det ikke nok at afdække testpersonernes IT-færdigheder, da potentialet i dybere læring ikke kun er knyttet til IT-faglig teknik men også færdigheder i at praktisere verdeningsdialog. +## Promovering af 5-stjernet data + Hvis vi antager at der er hold i vores teoretisk indikerede potentiale, så vil det være relevant at kigge på, hvordan eksisterende studiemønstre mest hensigtsmæssigt kan styrkes @@ -45,6 +38,8 @@ for at invitere, uden at presse, en mere spraglet læsning af dem. Her vil det være oplagt for undervisere at bruge 5-stjernet data til at tilskynde brug af åbne og dialog-orientede ressourcer. +## Reflektioner om AI + [@FIXME problemer med misforstået læring, med eller uden digitalisering: generativ AI brugt til målrettet og dermed flad læring, eller generativ AI brugt "spraglet" men planløst @@ -74,6 +69,19 @@ relevansen af *proaktiv stilladsering*, introduceret i @Graf2021kap1, anvendt også ved akademisk læring. +## Relevans for studerende og undervisere + +Det kunne være interessant at undersøge, +hvor praktisk realiserbart det vil være at motivere undervisere +til at stramme op på kvaliteten af udleveret materiale. +Eksempelvis sikre at fotokopi-PDF'er er OCR-scannet før det udleveres +så annotationer sker udfra samme digitale materiale +og kollaboration omkring annoteringsprocessen tilskyndes, +blandt elever og måske også med deltagelse af undervisere og vejledere. +Eller tilskynde undervisere at mdtage henvisning til Scholia +som del af referencelister, +for at motivatere en alternativ affinitiv, kollaborativ digitalisering. + ## Stilladsering vha. Moodle Undervisere ved RUC anvender i dag Moodle til formidling af akademiske tekster. @@ -103,27 +111,32 @@ og dermed stilladsering for tentakulær læring, ville være i stedet (eller foruden) at tilføje en hyperlink til Scholia: -## Evaluering af modellering som 5-stjernet ontologi - -Som en måde at evaluere vores ontologi, -kan den sammenholdes -med *The Five Stars of Linked Data Vocabulary Use*, -introduceret af [@Janowicz2014]. - - -- cgit v1.2.3