aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'worlding')
-rw-r--r--worlding/_baggrund.qmd60
1 files changed, 43 insertions, 17 deletions
diff --git a/worlding/_baggrund.qmd b/worlding/_baggrund.qmd
index 9885ab0..caa864c 100644
--- a/worlding/_baggrund.qmd
+++ b/worlding/_baggrund.qmd
@@ -2,25 +2,51 @@
## Introduktion
-I det kontemporære digitale samfund
-kan det være sværere end nogensinde før
-at holde fokus på de komplekse tekster,
-vores studie præsenterer os for.
-Vi finder det paradoksalt,
-at vi i en tid med meget store teknologiske fremskridt
-og flere årtiers avanceret hyperlinking med World Wide Web,
-på vores RUC-studie anvender mangelfuldt krydsrefereret læringsmateriale,
-indscannede tekster uden OCR-scanning og
-lukkede dokumentformater som Word og Powerpoint.
-
-For os nye studerende fremstår formidlingen af læringsmateriale
-som uprofessionel, forvirrende og ineffektiv:
-Vi føler os bremset i vores muligheder for
+Læring kræver opmærksomhed.
+Distraktioner kommer mange steder fra,
+og det kan være svært som lærende at skelne
+mellem didaktiske og (for læringen) ligegyldige rutiner.
+
+Vi, forfatterne til denne rapport, studerer humanistisk teknologi,
+hvor vi fra begyndelsen fik forklaret,
+at vores læringsmateriale kan forventes udelukkende at være digitalt -
+ingen fysiske bøger er del af vores pensum -
+bl.a. fordi meget af materialet vil være så nyt,
+at det knapt er udgivet endnu.
+Dette så vi frem til med forventning:
+Universitets- og forskningsmiljøet må være læringsmaterialets højborg,
+hvor robuste tekster skabes og konstruktivt kritiseres.
+Hyperlinking i form af World Wide Web blev udviklet
+*netop* til bedre navigation i videnskabelige tekster
+for mere end 30 år siden,
+og vi forventede at det,
+parallelt med en ekstrem knopskydning bl.a. til kommercielle formål,
+måtte være blevet raffineret til videnskabelig brug siden da.
+
+FIXME: reference WWW to <https://www.w3.org/History/1989/proposal.html>
+
+Vi blev derfor skuffede over kvaliteten af udleveret læringsmateriale,
+bl.a. mangelfuldt krydsrefererede beskrivelser,
+indscannet fremfor originalt opsat tekstindhold, og
+lukkede dokumentformater som Word og Powerpoint,
+som fra vores synspunkt som studerende fremstår uprofessionelt og rodet.
+Vi føler os hæmmet eller distraheret i vores muligheder for
at navigere i de vidensfelter vi introduceres for,
så vi kan komme *i gang* med vores læring.
-Vi undrer os derfor over,
-om anvendelsen af digitale teknologier til navigation i metadata
-kunne *styrke* eller måske *forstyrre* vores læring på RUC.
+Vi mistænker altså med andre ord,
+at formatet af vores læringsmateriale er væsentligt
+for vores mulighed for at skabe læring udfra det.
+
+Vi har fundet måder at håndtere det dårligt håndterbare.
+Individuelt har vi fundet og anvender redskaber
+til en alternativ digitalisering af materialet,
+som vi synes leder til mere intuitiv navigering
+både tekstnært og til abstrakt begrebslige relationer.
+Vi undrer os over,
+om vores alternative digitalisering blot er "pynt" i vores rutiner,
+eller om det kan have videnskabelig signifikans;
+om vores digitalisering til skærpet navigation via metadata
+kan *styrke* eller måske vil *forstyrre* vores læring på RUC.
## Problemformulering