aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'worlding')
-rw-r--r--worlding/_hypothesis.qmd30
1 files changed, 30 insertions, 0 deletions
diff --git a/worlding/_hypothesis.qmd b/worlding/_hypothesis.qmd
index f68a388..6d2d697 100644
--- a/worlding/_hypothesis.qmd
+++ b/worlding/_hypothesis.qmd
@@ -176,3 +176,33 @@ Hypothes.is inviterer gennem sin funktionalitet
til kontekstualisering og udveksling af perspektiver,
og kan derfor siges direkte at understøtte indholdsmæssig læring.
+## Perspektivering (?) FIXME
+
+Ses digitalisering i lyset af funktionaliten i Hypothes.is,
+påtager begrebet distraktion sig en anden end den,
+der fremlægges af @Schraube2024.
+Distraktion er ikke i sig selv skadelig for læringsprocessen.
+Den affinitive bevægelse er netop også et skift i fokus,
+men hvor en distraktion bryder fokus,
+forårsager en affinitiv bevægelse en forskydning af fokus:
+Distraktion skifter kontekst, mens den affinitive bevægelse er en kontekstualisering.
+Intersubjektiv dialog er da også præget af dynamiske bevægelser
+mellem forskellige emner.
+Det problem, som fremhæves i bogen,
+er rettere problemet i distraktioner som ikke er *vedrørende*.
+Her kan drages paralleller til læringen i at se en film.
+Tilhørende billederne på skærmen er både undertekster og lyd,
+som *understøtter* budskabet i filmen.
+Man bliver "distraheret" af lyden,
+men distraktionen fører seeren ud i en større kontekst.
+Sammenlign dette med at se en film med reklamer.
+Reklamerne afbryder filmen,
+og fjerner dermed seeren fra konteksten,
+på samme måde som notifikationer fra digitale værktøjer
+kan fjerne den lærende fra læringskonteksten.
+
+Ved at udvide distraktionsbegrebet til kontekst*understøttende* afbrydelser,
+fremstår digitaliseringens styrke for indholdsmæssig læring
+netop i at sætte kontekstuelle rammer rundt om distraktionen,
+sådan som det gøres af Hypothes.is.
+