diff options
Diffstat (limited to 'worlding')
-rw-r--r-- | worlding/_synthesis.qmd | 55 |
1 files changed, 53 insertions, 2 deletions
diff --git a/worlding/_synthesis.qmd b/worlding/_synthesis.qmd index 8c62ba0..d81b3fe 100644 --- a/worlding/_synthesis.qmd +++ b/worlding/_synthesis.qmd @@ -121,9 +121,60 @@ for Schraube og interviewede ham om hans forståelse af visualiseringen i forhold til vores forståelse af tentakulær læring. <!-- TODO: pointe om den dialog, der udfoldede sig --> +I konstruktionen af ontologien valgte vi +at sætte de defensive modsat de ekspansive motivationer, +og koblede disse til henholdsvis definitive og ekspansive motivationer. +Tidligt i interviewet kommenterede Schraube på dette: + +> [00:06:06] **Ernst**: "definitive movement er ikke knyttet til det defensive." + +Hertil fulgte en længere samtale om måden, +teorien er præsenteret i bogen. +Vi forklarer senere koblingen, vi ser, +mellem det definitive og det defensive, +hvortil Schraube selv kommer til at præsentere en situation, +hvor dette er tilfældet: + +> [00:18:51] **Ernst**: "det er den sammenhæng i kan se -- +> defensive mode med definitiv -- +> fordi nogle gange, når man arbejder på sådan et projekt, +> tænker man meget. Man er meget åben. +> Men så er der også en god grund til, at "nu skal vi være færdige"; +> så er der tidspres, "nu er det slut". +> så det er en defensiv grund til at lære noget +> og også til snart at være færdig +> og så hjælper det at have de definitive momenter. + +Det lader altså til, +at ontologiseringsprocessen har hjulpet os med at se en sammenhæng, +som ikke umiddelbart var klar i kildematerialet. +Derudover fungerede selve ontologien som ramme for ekspertinterviewet, +som siden har gjort det muligt at videreudvikle grafen. <!-- TODO: pointe om endelig vurdering fra Ernst --> -"det vil sige: det muliggør den indholdsmæssige udvidelse, -altså det muliggør expansive og tentacular learning" +Efter dialogen om ontologien forklarede og viste vi Hypothes.is for Schraube. +Hertil svarede han med sin opfattelse af vores argument: + +> [00:35:34] **Ernst**: "Hypothesis giver faktisk den mulighed, +> hvor der er en passage i en tekst, +> at gå i dialog -- +> forskellige perspektiver i dialog -- +> med den tekst og forstå den passage bedre eller relatere til den passage: +> hvordan kan man forstå det, hvad er der mulighed og grænser, +> altså at diskutere den. +> så det betyder at gå ind i en indholdsmæssig udvikling af teksten. +> Det vil sige det muliggør den indholdsmæssige udvidelse, +> altså det muliggør expansive og tentacular learning?" + +> [00:36:14] **Jonas**: "Det vil vi mene." + +> [00:36:16] **Ernst**: "Jeg er enig med jer, +> det er en mulighed hvor det digitale kan hjælpe" [@FIXME Manglende kilde (ved sgu ikke hvordan man gør)] + +Hermed bekræfter projektet, +at vi efter forfatterens egen opfattelse bidrager til teorien +om tentakulær læring som udlagt i @Schraube2024. + + |