diff options
Diffstat (limited to 'worlding')
-rw-r--r-- | worlding/_analysis_hypothesis.qmd | 20 |
1 files changed, 20 insertions, 0 deletions
diff --git a/worlding/_analysis_hypothesis.qmd b/worlding/_analysis_hypothesis.qmd index d2826c5..e833b77 100644 --- a/worlding/_analysis_hypothesis.qmd +++ b/worlding/_analysis_hypothesis.qmd @@ -165,6 +165,26 @@ Den studerende kan tage noter i et tekstnært format i eget tempo, mens de forpligtningsløst kan fordybe sig i alternative kontekster, når de selv føler, de sidder fast i en for lang definitiv bevægelse. +En problemstilling ved digitale værktøjer, +som også fremhæves af @Schraube2024, +er følelsen af at blive overvåget, +som præger mange studerende i deres skriveproces. +At skrive i et fælles dokument er skræmmende og forpligtende, +og mange vælger derfor først at skrive teksten i et seperat dokument, +før de sætter det ind i fællesdokumentet. +Denne bekymring er svær at komme uden om med Hypothes.is, +da den lærende i sin personlige notetagning kan føle sig ansvarlig +for andre lærendes læsning. +Hertil kan anvendes gruppefunktionen, +så disse studerende enten kan lave grupper med nære venner +eller en mere skitserende gruppe til privat brug. +Dette fjerner ikke muligheden for at læse andres annotationer, +og muligheden for at svare på annotationer og stille spørgsmål +bevarer det kollaborative element i læringsprocessen. +Fleksibiliteten kan gøre det nemmere for den enkelte studerende +at inkorporere den nye type notationsproces i sin hverdag, +uden risiko for at notetagningen sker på baggrund af defensiv motivation. + @Schraube2024 pointerer, at digitaliseringens styrke for tentakulære læringsprocesser ligger i den operationelle dimension, |