summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'worlding')
-rw-r--r--worlding/_teori_og_metode.qmd70
1 files changed, 67 insertions, 3 deletions
diff --git a/worlding/_teori_og_metode.qmd b/worlding/_teori_og_metode.qmd
index 132eed9..1626430 100644
--- a/worlding/_teori_og_metode.qmd
+++ b/worlding/_teori_og_metode.qmd
@@ -1,9 +1,12 @@
# Teoretiske overvejelser
+
+## Teorier om læring
+
@Schraube_2024 beskriver tentakulær læring,
som indeholder Problemorientret Projektlæring.
-FIXME: er der belæg for at Schraube skriver om PPL?
+<!--FIXME: er der belæg for at Schraube skriver om PPL?-->
Måden vi opsøger og behandler viden
har drastisk ændret sig siden digitaliseringen.
@@ -27,7 +30,7 @@ largely removed from the subject matter itself." @Schraube_2024
Defensiv læring kan da umuligt stå for sig selv,
da læring bliver reduceret til en statisk og fastslået handlingsproces.
-FIXME: evt. droppe direkte citat
+<!--FIXME: evt. droppe direkte citat-->
Modsat eksterne begrundelser findes de *interne* og personlige,
som betegnes ekspansiv læring.
@@ -43,7 +46,68 @@ getting involved in the content of the learning problems" @Schraube_2024
Her ligger den lærendes opmærksomhed på indholdet af det, der læres,
modsat dem, der læres for.
-FIXME: evt. droppe direkte citat
+<!--FIXME: evt. droppe direkte citat-->
+
+Schraube beskriver også læring som en primært subjektorienteret aktivitet.
+lige nu tilrettelægges læring baseret på ideen om
+en overførelse af viden fra læreren til eleven.
+Dette kalder Schraube den transmisive læringsmodel.
+Denne model resulterer i en form for "tvedelt" læring,
+som betragter læringsaktiviteten som et resultat af
+undervisning og ikke af læring.
+Problemet med den tvedelte læringsmodel er,
+at den studerendes læringsrytme er forudbestemt af underviseren.
+Den studerende kan derfor aldrig få indflydelse på "hvad" de lærer,
+og "hvorfor" de lærer.
+Under tvedelt læring er den studerende reduceret til
+et operativt og performativt set af opgaver.
+
+et kritisk trin i læringsprocessen er den affinitive bevægelse i læringen.
+denne bevægelse indeholder den lærendes behov
+for at udforske så bredt et udvalg af ideer og koncepter som muligt;
+at få overblik over alternative strategier
+for at undgå at sidde fast på et prædefineret problem.
+modsat den affinitive bevægelse findes den definitive.
+den definitive bevægelse involverer at finde essensen
+i det hav af information som oprindeligt blev udforsket.
+det er så at sige i denne proces at information bliver til visdom,
+da kerneideer ekstrapoleres fra deres kontekst.
+
+Den definitive og den er affinitive bevægelse i læring komplementere hinanden
+og hjælper den lærende med hele tiden at bevæge sig
+fra det universelle til det konkrete og omvendt.
+i denne forståelse af læring står det mere klart,
+hvorfor et fast bestemt pensum og
+1-dimensionelle retningslinjer for læring
+kan hæmme den lærende i sin evne til at forstå indholdet af læringen.
+afinitiv læring er direkte knyttet til
+den studerendes dagligdag, vaner og levevilkår,
+da den forsøger at åbne op for
+så bredt et udvalg af sammenhænge som muligt.
+Schraube pointerer at læring kan finde sted
+hvor som helst og når som helst i den enkelte persons dagligdag.
+affinitiv læring er altså ikke en isoleret funktion af hjernen,
+men en flerdimensionel og kompliceret proces,
+som neppe kan reguleres instrumentalt.
+
+
+Schraube beskriver ikke bare læring som en subjekt-orienteret aktivitet,
+men som en *trans-kontekstuel*
+
+
+## Teorier om teknologi
+
+Teorien om Data -> Information -> Viden -> Visdom
+
+Teori om styrker ved transparens i kode og data
+
+Teori om privatliv og Decentralisering
+
+## Metoder til afdækning af en teknologis understøttelse af læring
+
+Kvalitativt ekspertinterview
+
+## Metoder til evaluering
<!-- FIXME: noter fra tidl. grupper