diff options
Diffstat (limited to 'worlding')
-rw-r--r-- | worlding/_analysis_hypothesis.qmd | 9 | ||||
-rw-r--r-- | worlding/_method.qmd | 9 |
2 files changed, 13 insertions, 5 deletions
diff --git a/worlding/_analysis_hypothesis.qmd b/worlding/_analysis_hypothesis.qmd index 365aae7..f87dacb 100644 --- a/worlding/_analysis_hypothesis.qmd +++ b/worlding/_analysis_hypothesis.qmd @@ -20,8 +20,13 @@ hvor hypothes.is annotationer og arbejdet med dem relaterer til læring. ### Annotationer -En annotation er en kommentar eller en note, -som tilknyttes et stykke tekst eller et diagram. +En annotation er et notat, +som er direkte tilknyttet en anden tekst. +Annotering er den handling at forsyne en tekst med en annotation. +En annotation er dermed ifølge @deVries2016 et teknologisk artefakt: +Den er produktet af den menneskeskabte aktivitet at annotere, +som er primært teknologisk orienteret. + Selve annoteringen er en handling, som kan deles op i en række mindre operationer. diff --git a/worlding/_method.qmd b/worlding/_method.qmd index c6d4516..dad855f 100644 --- a/worlding/_method.qmd +++ b/worlding/_method.qmd @@ -13,6 +13,8 @@ Dels at forstå hvad læring er ifølge denne teori, og dels at skabe empiri i form af digitaliseringer, til brug i den efterfølgende evaluering af vores læseteknik. +## Teknologiforståelse + Læseteknikken 5-stjernet læsning omfatter: 1. Kollaborativ annotering af tekstnære passager @@ -27,9 +29,10 @@ Læseteknikken 5-stjernet læsning omfatter: væsentligst Python-biblioteket rdflib. Disse digitaliseringsrelaterede redskaber -og digitaliseringerne vi skaber med dem -vil vi analysere som Teknologiske Systemer og Artefakter, -med særligt fokus på deres indvirkning i læring, +vil vi analysere som teknologiske systemer, +og digitaliseringerne de skaber som teknologiske artefakter, +ifølge den filosofiske teori om teknologi i @deVries. +Vi vil desuden undersøge deres indvirkning i læring vha. teorien for tentakulær læring [@Schraube2024]. ## Evaluering gennem design og konstruktion |