summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'worlding')
-rw-r--r--worlding/_discussion.qmd42
1 files changed, 42 insertions, 0 deletions
diff --git a/worlding/_discussion.qmd b/worlding/_discussion.qmd
new file mode 100644
index 0000000..2f9d544
--- /dev/null
+++ b/worlding/_discussion.qmd
@@ -0,0 +1,42 @@
+# Diskussion
+
+Formålet med projektet har været at undersøge,
+hvordan digital annotation vha. Hypothes.is i konteksten af 5-stjernet læsning
+kan understøtte det indholdsmæssige aspekt i læring.
+Herunder diskuteres styrker og svagheder ved de udvalgte metoder ift. formålet
+samt de væsentligste resultater af arbejdet.
+
+En væsentlig udfordring for projektet har været konstruktionen
+af et empirisk grundlag.
+Læringsprocesser er komplekse og subjektive,
+og vi vurderede det derfor ikke realistisk at tage udgangspunkt
+i antropologiske metoder som kvalitative fokusgruppeinterviews og lignende.
+Formålet med projektet har været at belyse,
+hvordan de indre mekanismer og processer i et digitalt værktøj
+kan siges at adskille sig fra fysiske, tilsvarende værktøjer,
+og hvordan disse funktionelt har potentiale til at styrke indholdsmæssig læring.
+At basere en sådan undersøgelse på antropologiske metoder er et større,
+socialpsykologisk arbejde og falder udenfor rammerne af dette projekt.
+Omvendt er læring netop en transkontekstuel, intersubjektiv proces,
+og der er dermed en væsentlig fejlkilde i,
+at vores analyse ikke tager højde for forskelle mellem lærende.
+
+Den overordnede læseteknik består af flere deloperationer,
+som hver forudsætter en læringsproces.
+Meget af arbejdet ifm. projektet har derfor været perifert
+til selve undersøgelsen,
+og det har været svært at indsnævre arbejdet i skriveprocessen.
+Det betyder på den ene side,
+at vi har lært væsentligt mere end projektrapporten rummer,
+mens det på den anden side indikerer en manglende målrettethed gennem projektet.
+Eksempelvis har et sideløbende projekt været at vurdere et passende værktøj
+til at definere ontologien og herefter lære at anvende det.
+
+Konstruktionen af en ontologi muliggjorde evaluering af vores forståelse
+på en unik måde,
+og forfatteren til projektets primære kilde bekræftede os i vores forståelse.
+Derudover erfarede vi,
+at ontologien strukturerede ekspertinterviewet og provokerede til dialog
+om sammenhængende mellem de enkelte begreber i teorien om tentaklær læring.
+Metoden var derfor dels succesfuld i forhold til evalueringen
+og dels i forhold til at indikere brugbarheden i den slags visualiseringer.