summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'worlding')
-rw-r--r--worlding/_synthesis.qmd55
1 files changed, 53 insertions, 2 deletions
diff --git a/worlding/_synthesis.qmd b/worlding/_synthesis.qmd
index 8c62ba0..d81b3fe 100644
--- a/worlding/_synthesis.qmd
+++ b/worlding/_synthesis.qmd
@@ -121,9 +121,60 @@ for Schraube og interviewede ham om hans forståelse af visualiseringen
i forhold til vores forståelse af tentakulær læring.
<!-- TODO: pointe om den dialog, der udfoldede sig -->
+I konstruktionen af ontologien valgte vi
+at sætte de defensive modsat de ekspansive motivationer,
+og koblede disse til henholdsvis definitive og ekspansive motivationer.
+Tidligt i interviewet kommenterede Schraube på dette:
+
+> [00:06:06] **Ernst**: "definitive movement er ikke knyttet til det defensive."
+
+Hertil fulgte en længere samtale om måden,
+teorien er præsenteret i bogen.
+Vi forklarer senere koblingen, vi ser,
+mellem det definitive og det defensive,
+hvortil Schraube selv kommer til at præsentere en situation,
+hvor dette er tilfældet:
+
+> [00:18:51] **Ernst**: "det er den sammenhæng i kan se --
+> defensive mode med definitiv --
+> fordi nogle gange, når man arbejder på sådan et projekt,
+> tænker man meget. Man er meget åben.
+> Men så er der også en god grund til, at "nu skal vi være færdige";
+> så er der tidspres, "nu er det slut".
+> så det er en defensiv grund til at lære noget
+> og også til snart at være færdig
+> og så hjælper det at have de definitive momenter.
+
+Det lader altså til,
+at ontologiseringsprocessen har hjulpet os med at se en sammenhæng,
+som ikke umiddelbart var klar i kildematerialet.
+Derudover fungerede selve ontologien som ramme for ekspertinterviewet,
+som siden har gjort det muligt at videreudvikle grafen.
<!-- TODO: pointe om endelig vurdering fra Ernst -->
-"det vil sige: det muliggør den indholdsmæssige udvidelse,
-altså det muliggør expansive og tentacular learning"
+Efter dialogen om ontologien forklarede og viste vi Hypothes.is for Schraube.
+Hertil svarede han med sin opfattelse af vores argument:
+
+> [00:35:34] **Ernst**: "Hypothesis giver faktisk den mulighed,
+> hvor der er en passage i en tekst,
+> at gå i dialog --
+> forskellige perspektiver i dialog --
+> med den tekst og forstå den passage bedre eller relatere til den passage:
+> hvordan kan man forstå det, hvad er der mulighed og grænser,
+> altså at diskutere den.
+> så det betyder at gå ind i en indholdsmæssig udvikling af teksten.
+> Det vil sige det muliggør den indholdsmæssige udvidelse,
+> altså det muliggør expansive og tentacular learning?"
+
+> [00:36:14] **Jonas**: "Det vil vi mene."
+
+> [00:36:16] **Ernst**: "Jeg er enig med jer,
+> det er en mulighed hvor det digitale kan hjælpe"
[@FIXME Manglende kilde (ved sgu ikke hvordan man gør)]
+
+Hermed bekræfter projektet,
+at vi efter forfatterens egen opfattelse bidrager til teorien
+om tentakulær læring som udlagt i @Schraube2024.
+
+