diff options
Diffstat (limited to 'worlding')
-rw-r--r-- | worlding/_analysis_hypothesis.qmd | 12 | ||||
-rw-r--r-- | worlding/_theory_learning.qmd | 16 |
2 files changed, 14 insertions, 14 deletions
diff --git a/worlding/_analysis_hypothesis.qmd b/worlding/_analysis_hypothesis.qmd index 20b1be1..715fcd6 100644 --- a/worlding/_analysis_hypothesis.qmd +++ b/worlding/_analysis_hypothesis.qmd @@ -101,7 +101,7 @@ hvormed konteksten for den gøres eksplicit. Hypothes.is opbevarer annotationerne online, offentligt eller fordelt i private grupper. Dette giver Hypothes.is en offentlig karakter, -hvilket præger indholdet af hver annotationen. +hvilket præger indholdet af hver annotation. Offentlighedsaspektet er den definerende egenskab ved Hypothes.is, da den endelige operation, læsningen, kommer til at fylde mere end skrivningen. @@ -140,7 +140,7 @@ Hypothes.is adskiller sig fra denne beskrivelse, da værktøjet *udvider* indholdet af bogen, frem for at indsnævre og definere indholdet. Wikipedia er produktet af primært definitive bevægelser; -indsnævringer af en bredere kontekster af indhold. +indsnævringer af bredere kontekster af indhold. Hver artikel er isoleret fra hinanden, og kontekst er derfor minimeret til fordel for præcision. Annotationer i Hypothes.is er derimod ikke begrænset af, @@ -159,18 +159,18 @@ Schraube lægger vægt på dette skift ift. affinitive bevægelser: > the goal-oriented learning process must be supplemented > by an affinitive learning movement in the contrary direction — > an explorative movement of de-fixation, of gaining distance and an overview, -> withdrawal, reflection, and so on +> withdrawal, reflection, and so on > [@Schraube2024, s. 37]. Uden en kontekst at trække sig tilbage i, -er det ikke muligt at tage afstand og skabe overblik overfor teksten. +er det ikke muligt at tage afstand og skabe overblik over teksten. Hypothes.is giver undervejs hver enkelt læser mulighed for at tilføje deres egen kontekstualisering af kildeteksten, og andre læsere får dermed mulighed for at udforske forskellige opfattelser af pointer som er sværere at sætte i kontekst. Hypothes.is faciliterer denne intersubjektive dialog, -dels ved at være *begrænset* til dialogens kontekst, -og dels ved at operationalisere *tilføjelser* til den. +dels ved at være begrænset til dialogens kontekst, +og dels ved at operationalisere tilføjelser til den. Hypothes.is er ikke kun et hjælpeværktøj til at forstå konteksten for det, man læser. diff --git a/worlding/_theory_learning.qmd b/worlding/_theory_learning.qmd index 5b3f337..9733259 100644 --- a/worlding/_theory_learning.qmd +++ b/worlding/_theory_learning.qmd @@ -63,11 +63,11 @@ Her drives læringsprocessen af den lærendes egen nysgerrighed, og potentielle konsekvenser af læringen må derfor accepteres, da læringen kun kan finde sted i en levende dialog med omverdenen: -> "In expansive learning, -> the learning process is primarily not oriented toward external demands -> but toward the concrete necessities -> that arise from getting involved in the content of the learning problems" -> [@Schraube2024, s. 36]. +"In expansive learning, +the learning process is primarily not oriented toward external demands +but toward the concrete necessities +that arise from getting involved in the content of the learning problems" +[@Schraube2024, s. 36]. Her ligger den lærendes opmærksomhed på indholdet af det, der læres, fremfor det eller dem, der læres for. @@ -136,9 +136,9 @@ Schraube fremhæver Holzkamps opfattelse, at følelser spiller en central rolle i denne oplevelse af en uoverenstemmelse mellem det lærte og verden. -> "Holzkamp emphasizes that the emotionality of the learner plays -> a central role in the formation of such a discrepancy experience. -> [@Schraube2024, s. 114]. +"Holzkamp emphasizes that the emotionality of the learner plays +a central role in the formation of such a discrepancy experience. +[@Schraube2024, s. 114]. Selve oplevelsen af denne uoverenstemmelse i en følelsesmæssig kontekst er altså et fundamentalt første skridt i læringshandlingen. |