summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'worlding')
-rw-r--r--worlding/_teori_og_metode.qmd21
1 files changed, 5 insertions, 16 deletions
diff --git a/worlding/_teori_og_metode.qmd b/worlding/_teori_og_metode.qmd
index 1626430..c914077 100644
--- a/worlding/_teori_og_metode.qmd
+++ b/worlding/_teori_og_metode.qmd
@@ -3,11 +3,6 @@
## Teorier om læring
-@Schraube_2024 beskriver tentakulær læring,
-som indeholder Problemorientret Projektlæring.
-
-<!--FIXME: er der belæg for at Schraube skriver om PPL?-->
-
Måden vi opsøger og behandler viden
har drastisk ændret sig siden digitaliseringen.
Sammen med digitaliseringens eksponentielle udvikling
@@ -26,12 +21,10 @@ Defensiv læring er læring, som tager udgangspunkt i *eksterne*
faktorer, og kommer ofte til udtryk som et forsøg på at afværge
negative konsekvenser, eksempelvis en utilfredsstillende karakter til en eksamen.
"Defensive learning is primarily governed by external issues and
-largely removed from the subject matter itself." @Schraube_2024
+largely removed from the subject matter itself." [@Schraube_2024, p. 35]
Defensiv læring kan da umuligt stå for sig selv,
da læring bliver reduceret til en statisk og fastslået handlingsproces.
-<!--FIXME: evt. droppe direkte citat-->
-
Modsat eksterne begrundelser findes de *interne* og personlige,
som betegnes ekspansiv læring.
Ekspansiv er modsat defensiv læring direkte knyttet til
@@ -42,12 +35,10 @@ da læringen kun kan finde sted i en levende dialog med omverdenen.
"In expansive learning, the learning process is
primarily not oriented toward external demands but
toward the concrete necessities that arise from
-getting involved in the content of the learning problems" @Schraube_2024
+getting involved in the content of the learning problems" [@Schraube_2024, p. 36]
Her ligger den lærendes opmærksomhed på indholdet af det, der læres,
modsat dem, der læres for.
-<!--FIXME: evt. droppe direkte citat-->
-
Schraube beskriver også læring som en primært subjektorienteret aktivitet.
lige nu tilrettelægges læring baseret på ideen om
en overførelse af viden fra læreren til eleven.
@@ -60,7 +51,7 @@ at den studerendes læringsrytme er forudbestemt af underviseren.
Den studerende kan derfor aldrig få indflydelse på "hvad" de lærer,
og "hvorfor" de lærer.
Under tvedelt læring er den studerende reduceret til
-et operativt og performativt set af opgaver.
+et operativt og performativt set af opgaver. [@Schraube_2024]
et kritisk trin i læringsprocessen er den affinitive bevægelse i læringen.
denne bevægelse indeholder den lærendes behov
@@ -71,7 +62,7 @@ modsat den affinitive bevægelse findes den definitive.
den definitive bevægelse involverer at finde essensen
i det hav af information som oprindeligt blev udforsket.
det er så at sige i denne proces at information bliver til visdom,
-da kerneideer ekstrapoleres fra deres kontekst.
+da kerneideer ekstrapoleres fra deres kontekst. [@Schraube_2024]
Den definitive og den er affinitive bevægelse i læring komplementere hinanden
og hjælper den lærende med hele tiden at bevæge sig
@@ -88,13 +79,11 @@ Schraube pointerer at læring kan finde sted
hvor som helst og når som helst i den enkelte persons dagligdag.
affinitiv læring er altså ikke en isoleret funktion af hjernen,
men en flerdimensionel og kompliceret proces,
-som neppe kan reguleres instrumentalt.
-
+som næppe kan reguleres instrumentalt. [@Schraube_2024]
Schraube beskriver ikke bare læring som en subjekt-orienteret aktivitet,
men som en *trans-kontekstuel*
-
## Teorier om teknologi
Teorien om Data -> Information -> Viden -> Visdom