summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'worlding')
-rw-r--r--worlding/_struktur.qmd35
1 files changed, 31 insertions, 4 deletions
diff --git a/worlding/_struktur.qmd b/worlding/_struktur.qmd
index a8a88ad..57896e6 100644
--- a/worlding/_struktur.qmd
+++ b/worlding/_struktur.qmd
@@ -46,17 +46,44 @@ i digitaliserings også konstruktive muligheder for læring.
# Metode
+Til forståelse af læringsprocesser og digitaliserings indvirkning i disse,
+anvender vi primært teorien om *tentakulær læring* [@Schraube2024].
+Da konstruktiv brug af digitalisering er underbelyst i teorien,
+inddrager vi desuden to didaktiske modeller,
+dels *SAMR* om typer af teknologiinddragelse
+[@Hamilton2016],
+og dels *Digipro* om inkluderende brug af digitalisering i læringsforløb
+[@Graf2021kap1].
+
# Teori
-Til forståelse af læringsprocesser og digitaliserings indvirkning i disse,
-anvender vi primært teorien om *tentakulær læring* [@Schraube2024],
-og inddrager desuden den didaktiske strukturmodel *Digipro* [@Graf2021kap1].
+Teorien om *tentakulær læring* [@Schraube2024] beskriver,
+hvordan kvaliteter ved det lærte
+påvirkes både af hvordan læringsprocessen er igangsat (motivation),
+og hvordan den udføres (læringsbevægelser).
+
+SAMR-modellen [@Hamilton2016] kan hjælpe til
+analytisk at skelne mellem forskellig typer af digitalisering.
+
+Stilladsering er en pædagogisk metode
+til at løbe en læringsproces igang,
+ved i begynelsen at "opstille et stillads" omkring den lærende,
+som kan pilles ned igen,
+efterhånden som den lærende etablerer de fornødne evner
+til at arbejde selvstændigt.
+Udover som analytisk redskab,
+kan SAMR desuden anvendes til stilladsering af facilitatorer,
+om konstruktiv inddragelse af digitalisering
+[@Arantes2022].
+
+Den didaktiske strukturmodel *Digipro* [@Graf2021kap1].
+som perspektivering om anvendelse ved design af undervisning,
# Perspektivering
## Læringsfacilitering
Det kunne være oplagt at undersøge
-relevansen af proaktiv stilladsering,
+relevansen af *proaktiv stilladsering*,
introduceret i @Graf2021kap1,
anvendt også ved akademisk læring.