diff options
Diffstat (limited to 'worlding')
-rw-r--r-- | worlding/_scholia.qmd | 26 |
1 files changed, 26 insertions, 0 deletions
diff --git a/worlding/_scholia.qmd b/worlding/_scholia.qmd index 6d240ee..c75882c 100644 --- a/worlding/_scholia.qmd +++ b/worlding/_scholia.qmd @@ -128,3 +128,29 @@ og historik for udviklingen af rationalet. Der er dog ingen definitiv *ansvarlig* agent for det samlede rationale -- ingen overordnet forfatter eller redaktør. + +## Læringshandlingen og Scholia + +<!-- FIXME: pointe: vis hvordan Schlias potentiale for understøttelse +af affinitive bevægelser er større end wikipedia pga. kontektsualisering--> + +Scholia er en tom skal, +som visualiserer en underliggende database af faste datapunkter. +Værktøjet er dermed ikke endestationen for læringsprocessen, +på samme måde som Wikipedia ikke forventes +at give tilfredsstillende, læringsmæssigt dybe svar på et spørgsmål. +Men hvor læringen i Wikipedia kun er så dyb som indholdet af hver artikel, +skaber Scholia dybde ved at rumme og visualisere det felt, +brugeren har defineret i søgningen. +Her befinder læringsværdien for Scholia sig i, +at feltet netop er afgrænset, +når brugeren navigerer i det. +Den eneste kontekstuelle ramme, som Wikipedia gør brug af, +er den, som opstilles i hver artikel. +Hvis indholdet af en Wikipedia artikel ikke er tilfredsstillende for den lærende, +er en videre udforskning kun mulig i det omfang, +Wikipedia henviser til separate artikler. +Scholia forsøger ikke at være tilfredsstillende i sig selv, +idet værktøjet viser konteksten *før* læringsmaterialet. +Hermed styrkes den affinitive bevægelse + |