diff options
Diffstat (limited to 'worlding')
-rw-r--r-- | worlding/_struktur.qmd | 47 |
1 files changed, 47 insertions, 0 deletions
diff --git a/worlding/_struktur.qmd b/worlding/_struktur.qmd index 57896e6..5444ed6 100644 --- a/worlding/_struktur.qmd +++ b/worlding/_struktur.qmd @@ -57,11 +57,15 @@ og dels *Digipro* om inkluderende brug af digitalisering i læringsforløb # Teori +## Læring + Teorien om *tentakulær læring* [@Schraube2024] beskriver, hvordan kvaliteter ved det lærte påvirkes både af hvordan læringsprocessen er igangsat (motivation), og hvordan den udføres (læringsbevægelser). +## Konstruktiv digitalisering i læring + SAMR-modellen [@Hamilton2016] kan hjælpe til analytisk at skelne mellem forskellig typer af digitalisering. @@ -79,6 +83,49 @@ om konstruktiv inddragelse af digitalisering Den didaktiske strukturmodel *Digipro* [@Graf2021kap1]. som perspektivering om anvendelse ved design af undervisning, +## Teknologisk understøttelse af akademisk læsning + +## Hypothes.is + +Funktionelt er hypothes.is [FIXME] ... + +Hypothes.is er et annotationsredskab, +i stil med en overstregningningstusch eller post-it notes. +Sammenlignet med analoge alternativer, +er det [FIXME] i SAMR. + +Oplevelsesmæssigt kan hypothes.is etablere en tryg atmosfære, +idet [FIXME] ..., +men det afhænger af anvendelsen, +da der eksempelvis i stedet kan opstå en stressende atmosfære +hvis den kollaborative del anvendes i væsentlig grad, +overfor en heterogen og/eller konkurence-orienteret social gruppe. + +Internt fungerer hypothes.is ved [FIXME] ... + +Hypothes.is samspiller med andre systemer gennem [FIXME] ... + +At de indre mekanismer er opbygget transparent +og med udbredt tilgængelige komponenter, +og at deres interaktion med omkringliggende systemer +sker gennem fikserede og offentliggjorte brugerflader, +er væsentlige [FIXME]... + +## Scholia + +# Model for læring + +## Evaluering + +Ekspertinterview med forfatter til teorien om tentakulær læring, +om genkendelighed af teorien i hhv. abstrakt model og visualiseringer, +og en diskussion mere bredt om, +hvorvidt multimodalisering som affinitive bevægelser +vurderes meningsfulde of relevante +for akademisk læsning anskuet som en verdeningspraksis. + +# Konklusion + # Perspektivering ## Læringsfacilitering |