diff options
Diffstat (limited to 'worlding')
-rw-r--r-- | worlding/_hypothesis.qmd | 30 |
1 files changed, 30 insertions, 0 deletions
diff --git a/worlding/_hypothesis.qmd b/worlding/_hypothesis.qmd index f68a388..6d2d697 100644 --- a/worlding/_hypothesis.qmd +++ b/worlding/_hypothesis.qmd @@ -176,3 +176,33 @@ Hypothes.is inviterer gennem sin funktionalitet til kontekstualisering og udveksling af perspektiver, og kan derfor siges direkte at understøtte indholdsmæssig læring. +## Perspektivering (?) FIXME + +Ses digitalisering i lyset af funktionaliten i Hypothes.is, +påtager begrebet distraktion sig en anden end den, +der fremlægges af @Schraube2024. +Distraktion er ikke i sig selv skadelig for læringsprocessen. +Den affinitive bevægelse er netop også et skift i fokus, +men hvor en distraktion bryder fokus, +forårsager en affinitiv bevægelse en forskydning af fokus: +Distraktion skifter kontekst, mens den affinitive bevægelse er en kontekstualisering. +Intersubjektiv dialog er da også præget af dynamiske bevægelser +mellem forskellige emner. +Det problem, som fremhæves i bogen, +er rettere problemet i distraktioner som ikke er *vedrørende*. +Her kan drages paralleller til læringen i at se en film. +Tilhørende billederne på skærmen er både undertekster og lyd, +som *understøtter* budskabet i filmen. +Man bliver "distraheret" af lyden, +men distraktionen fører seeren ud i en større kontekst. +Sammenlign dette med at se en film med reklamer. +Reklamerne afbryder filmen, +og fjerner dermed seeren fra konteksten, +på samme måde som notifikationer fra digitale værktøjer +kan fjerne den lærende fra læringskonteksten. + +Ved at udvide distraktionsbegrebet til kontekst*understøttende* afbrydelser, +fremstår digitaliseringens styrke for indholdsmæssig læring +netop i at sætte kontekstuelle rammer rundt om distraktionen, +sådan som det gøres af Hypothes.is. + |