diff options
Diffstat (limited to 'worlding')
-rw-r--r-- | worlding/_theory_learning.qmd | 12 |
1 files changed, 10 insertions, 2 deletions
diff --git a/worlding/_theory_learning.qmd b/worlding/_theory_learning.qmd index 7a55135..3f10af1 100644 --- a/worlding/_theory_learning.qmd +++ b/worlding/_theory_learning.qmd @@ -1,5 +1,10 @@ ## Tentakulær læring - +<!-- FIXME: +Hvor Læringstrekanten ifølge @Illeris2018 +placerer indhold og materiale på samme dimension, +skelner tentakulær læring mellem separate indholds- og materialdimensioner +[@Schraube2024]. +--> Måden vi opsøger og behandler viden har drastisk ændret sig i takt med informationsteknologiens eksponentielle udvikling. Sammen med denne udvikling opstår spørgsmål til, @@ -13,6 +18,9 @@ I bogen indrager Schraube psykologisk teori om de essentielle bestanddele af selve læringsprocessen for at nedbryde den og undersøge, hvordan hvert aspekt påvirkes, når det optræder i en digital kontekst. +Teorien kan siges at knytte sig til økologiske kognitionsteorier, +bl.a. direkte refereret Vygotskijs teori om kilde til udvikling +[@Schraube2024, @Larsen2024]. @Schraube2024 beskriver læring som en primært subjektorienteret aktivitet. Traditionelt tilrettelægges læring baseret på ideen @@ -30,7 +38,7 @@ til et operativt og performativt set af opgaver. *Hvad* og *hvorfor* er kun to af fire elementer af læring. Ifølge @Schraube2024 består læring i sin helhed af et indholdselement (hvad), -et ræsonnementelement (hvorfor), et operativt element (hvordan) og +et ræsonnementelement (hvorfor), et operativt, element (hvordan) og et evaluerende element. Opdelingen af læring i disse fire elementer er en naturlig konsekvens af at betragte læring som et handlingsforløb |