summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'worlding')
-rw-r--r--worlding/_analysis.qmd11
-rw-r--r--worlding/_analysis_hypothesis.qmd8
-rw-r--r--worlding/_analysis_scholia.qmd16
-rw-r--r--worlding/index.qmd2
4 files changed, 24 insertions, 13 deletions
diff --git a/worlding/_analysis.qmd b/worlding/_analysis.qmd
new file mode 100644
index 0000000..1723b8c
--- /dev/null
+++ b/worlding/_analysis.qmd
@@ -0,0 +1,11 @@
+# Analyse
+
+Vores nuværende konkrete praksis for 5-stjernet læsning
+involverer teknologierne Scholia, Hypothes.is og Markdown.
+
+Scholia, Hypothes.is og Markdown undersøges
+som teknologiske artefakter.
+
+Ved vores analyse af teknologierne
+anvender vi som eksempel et uddrag af vores egen brug af teknologierne
+til kollaborativ læsning af @Schraube2024.
diff --git a/worlding/_analysis_hypothesis.qmd b/worlding/_analysis_hypothesis.qmd
index 7a9886e..a5ba748 100644
--- a/worlding/_analysis_hypothesis.qmd
+++ b/worlding/_analysis_hypothesis.qmd
@@ -1,4 +1,4 @@
-# Hypothes.is
+## Hypothes.is
Hypothes.is er gratis, open source software,
som lader brugeren annotere en tekst offentligt på internettet.
@@ -11,7 +11,7 @@ Programmet er blevet anvendt i læringssituationer,
bl.a. @Kararo2019 til undersøgelser af ordforråd
og forståelse af grafvisualiseringer.
-## Hypothes.is i praksis
+### Hypothes.is i praksis
Programmet installeres som webbrowser-udvidelse,
eller indlæses ad hoc via en bookmarklet.
@@ -78,7 +78,7 @@ er direkte relevante til de steder de forekommer.
Brugeren er derfor allerede afgrænset til et specifikt udsnit af verden,
modsat wikipedia, hvor sidespring kan føre hvor som helst hen.
-## Læringshandlingen i konteksten af hypothes.is
+### Læringshandlingen i konteksten af hypothes.is
Når hypothes.is er installeret og aktiveret,
ændres mødet mellem læser og materiale på flere parametre.
@@ -211,7 +211,7 @@ Hypothes.is inviterer gennem sin funktionalitet
til kontekstualisering og udveksling af perspektiver,
og kan derfor siges direkte at understøtte indholdsmæssig læring.
-## Perspektivering (?) FIXME
+### Perspektivering (?) FIXME
Ses digitalisering i lyset af funktionaliten i Hypothes.is,
påtager begrebet digital distraktion sig en bredere betydning end den,
diff --git a/worlding/_analysis_scholia.qmd b/worlding/_analysis_scholia.qmd
index c75882c..1db64dc 100644
--- a/worlding/_analysis_scholia.qmd
+++ b/worlding/_analysis_scholia.qmd
@@ -1,4 +1,4 @@
-# Scholia
+## Scholia
Scholia er et forskningsprofileringssystem
i stil med bl.a. Google Scholar, VIVO og Elseviers Scopus og SciVal
@@ -11,7 +11,7 @@ og hvert søgeresultat præsenterer tilgængelig viden
relateret til een "ting" (person, begreb, værk, osv.)
som en samling af lister, grafer og diagrammer.
-## Umiddelbar brug
+### Umiddelbar brug
Brugerfladen er en online, web-baseret service,
hvor de bibliografiske informationer præsenteres
@@ -20,9 +20,9 @@ Den præsenterede viden
udfra opslag i den separate online, web-baserede service Wikidata.
-## Deltagende brug
+### Deltagende brug
-## Konstruktion
+### Konstruktion
Tynd skal af skabeloner og opslagsformularer
op imod den uafhængige vidensbase Wikidata.
@@ -78,7 +78,7 @@ følger det åbent standardiserede sprog SPARQL.
FIXME: Måske noget om Wikidata internt,
om SQL-forespørgsler i en underliggende SQL database.
-## Adgang og rettigheder
+### Adgang og rettigheder
Offentlig adgang til simpel brug.
@@ -93,7 +93,7 @@ og hvordan udvikling og drift så oppebæres økonomisk
hvis mere etablerede koalitioner,
hvem har så større magt og kan præge den indre styring?),
-## Kultur
+### Kultur
Aktører med interesse i socialt engagerende platforme
(Wikimedia).
@@ -115,7 +115,7 @@ FIXME: måske flytte historiske detaljer
om samspillet mellem Wikimedia, Wikipedia, Wikidata og Watson
op som baggrundsmateriale.
-## Svagheder og bivirkninger
+### Svagheder og bivirkninger
Konstruktionen og adgangen til Scholia
skaber udfordringer for validering af vidensrationaler.
@@ -129,7 +129,7 @@ Der er dog ingen definitiv *ansvarlig* agent
for det samlede rationale --
ingen overordnet forfatter eller redaktør.
-## Læringshandlingen og Scholia
+### Læringshandlingen og Scholia
<!-- FIXME: pointe: vis hvordan Schlias potentiale for understøttelse
af affinitive bevægelser er større end wikipedia pga. kontektsualisering-->
diff --git a/worlding/index.qmd b/worlding/index.qmd
index 193fd3d..203dfa0 100644
--- a/worlding/index.qmd
+++ b/worlding/index.qmd
@@ -33,7 +33,7 @@ breaks: false
{{< include _theory_5star.qmd >}}
-# Analyser
+{{< include _analysis.qmd >}}
{{< include _analysis_scholia.qmd >}}