aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/disposition.qmd
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'worlding/disposition.qmd')
-rw-r--r--worlding/disposition.qmd27
1 files changed, 12 insertions, 15 deletions
diff --git a/worlding/disposition.qmd b/worlding/disposition.qmd
index 1206442..543bfc6 100644
--- a/worlding/disposition.qmd
+++ b/worlding/disposition.qmd
@@ -1,28 +1,25 @@
# Semantisk web og hypothes.is og Scholia
-Nå vi læser akademiske tekster, anvender vi en læseteknik,
+Når vi læser akademiske tekster, anvender vi en læseteknik,
som involverer en række digitaliseringsværktøjer.
Der er meget snak om problemer med digitaliseringer,
-bl.a. at det kan være stressende og distraherende,
-og på studiet fremhæves styrker ved at læse fysiske bøger
-og at tage håndskrevne noter,
-som vi ikke genkender som styrkende for os.
+som for eksempel at det kan være stressende og distraherende,
+og på studiet fremhæves da også styrker ved at læse fysiske bøger
+og tage håndskrevne noter,
+men vi genkender ikke disse som styrkende for os.
Vi associerer typisk videnskabelige problemstillinger
-som skyer af kompleksiteter,
-og føler os bremset i at skulle leve os ind i stoffet
-gennem tekstmateriale præsenteres som endimensionelle tekster,
+med skyer af kompleksiteter og føler os bremset i at leve os ind i stoffet
+gennem tekstmateriale præsenteret som endimensionelle tekster,
hvor vi er afhængige af,
-at den måde forfatteren *fortæller* kompleksisterne på
+at den måde forfatteren *kortlægger* kompleksisterne på
matcher vores måde at folde dem ud på i vores bevidsthed.
Vi synes selv at blive hjulpet af vores læseteknik,
som vi føler hjælper til at "pakke teksten ud" og lege med den,
-undersøge den fra skæve vinkler,
-og sammenligne og diskutere vores tanker om den.
+undersøge den fra skæve vinkler og sammenligne og diskutere vores tanker om den.
Vi er dog i tvivl om, om det måske er en form for blændværk --
-en slags IT-fetish som reelt er ligegylig for,
-eller måske direkte skader vores læring,
-eller om det er muligt at vores valgte teknik
-til en mere "spraglet" læsning
+en slags IT-fetish som reelt er ligegylig,
+eller måske direkte skadelig for vores læring,
+eller om det er muligt at vores valgte teknik til en mere "spraglet" læsning
kan understøtte vores læring.
Vi har en vag forståelse af læring,