summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_undersøgelser.qmd
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'worlding/_undersøgelser.qmd')
-rw-r--r--worlding/_undersøgelser.qmd130
1 files changed, 130 insertions, 0 deletions
diff --git a/worlding/_undersøgelser.qmd b/worlding/_undersøgelser.qmd
new file mode 100644
index 0000000..e2d3a51
--- /dev/null
+++ b/worlding/_undersøgelser.qmd
@@ -0,0 +1,130 @@
+# Undersøgelser
+
+[FIXME:
+Nedenstående kapitel skal omskrives til hvad vi *har* undersøgt
+fra nuværende interne arbejdsnoter om hvad vi *kan* undersøge]
+
+## Prior art
+
+Måske plukke noget herfra (og kigge efter flere lignende oversigter):
+<https://info.arxiv.org/labs/showcase.html#arxiv-bibliographic-explorer>
+
+## Semantisk vidensraffinering
+
+Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber
+i [supergruppen].
+
+## Opsætning af lokal vidensbase
+
+Opsætning af [Oxigraph] quad-store
+og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt
+(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).
+
+Udvidelse af Oxigraph quad-store
+til at bruge den mere intuitive [Sparnatural] frontend,
+og indlejring af opslagseksempler
+udviklet i samarbejde med [andre][thoughtroam-learn] [grupper][thoughtroam-use].
+
+Opsætning af lokal klon af [Scholia],
+hvor data synkroniseres fra offentlige ressourcer ([Wikidata] m.fl.),
+og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt
+(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).
+
+Scraping af data om forskere fra <https://forskning.ruc.dk/>,
+og udvidelse af lokal Scholia-klon
+til at inkludere scrapede data.
+
+## Semantisk raffinering af lokal viden
+
+Opsætning af lokal klon af [Hypothes.is]
+hvor indsamlede data lagres i lokalt opsat [Oxigraph] quad-store
+og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt
+(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).
+
+Scraping af PDF-filer fra <https://moodle.ruc.dk/>,
+automatisk OCR-scanning af rent grafiske PDF-filer,
+og udvidelse af lokal Hypothes.is-klon
+til at inkludere lokalt lagrede PDF-filer.
+
+Udvidelse af lokal Scholia-klon
+til at medtage annotationer fra lokal Hypothes.is-klon,
+inspireret af Gooseberry.
+
+## Problemer med moodle
+
+Eksempel på en kildehenvisning som har blandet rundt i forfatternavnene. Idet teksten refereres til semantisk er nemmere at opdage den slags fejl.
+
+> Tekst 2: Cass R. Thaler and Richard H. Sunstein, Nudge: Improving Decisions about Health, Wealth and Happiness, Penguin Books, 2009, s. 1-40.
+
+[Richard Thaler](https://scholia.toolforge.org/author/Q371212)
+
+[Cass Sunstein](https://scholia.toolforge.org/author/Q956164)
+
+Bogen [Nudge](https://scholia.toolforge.org/work/Q2004267)
+
+---
+
+Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber
+i [supergruppen].
+
+Finde centrale begreber på websiden
+https://sheilapontis.com/2015/06/04/design-thinking-revised/
+
+Prøve at skitsere hvordan begreberne relaterer til hinanden - er nogle begreber de samme (flere or for samme begreb)? Er nogle begreber overordnede? Er nogle sideordnede?
+
+Kigge på programmer til at formalisere begrebsrelationer.
+F.eks. WebVOWL, Protege, SDML.
+Pas på at det handler om at *modellere* vidensgrafer,
+og kun sekundært at *visualisere* dem
+(som visuelle grafer, som er noget andet end vidensgrafer).
+
+Evaluering af eksisterende semantiske ontologier
+til brug i modellering af læring ved RUC HumTek,
+undersøgelse af relevante
+[eksisterende ontologier](https://vocab.methodandstructure.com/interaction-design#),
+og formulering af tillægsontologier efter behov.
+
+F.eks. brug at [sdml] til hurtig skitsering af ontologier:
+
+```shell
+# show source
+sdml highlight -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm
+
+# visualize
+sdml draw --diagram entity-relationship -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm -f svg -o properties.svg
+inkview properties.svg
+
+# translate to RDF
+sdml convert -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm -f rdf
+```
+
+Design af semantisk understøttede lærings*teknikker*
+med brug af eksisterende semantiske redskaber
+som [Scholia], [hypothes.is] og [Gooseberry],
+og evaluering af styrker og svagheder
+sammenlignet med nuværende læring ved RUC.
+
+Design af semantisk understøttede lærings*redskaber*
+som komplementerer [Scholia], [hypothes.is] og [Gooseberry],
+og evaluering af styrker og svagheder
+sammenlignet med eksisterende læringsredskaber
+(inkl. nuværende semantiske reskaber som Scholia m.fl.).
+
+[supergruppen]: ../graph/index.qmd
+ "Samarbejdet på tværs af de graf-undersøgende projektgrupper"
+
+[SDML]: https://sdml.io/
+ "Simple Domain Modeling Language (SDML) - domænespecifikt sprog til modellering"
+
+[Scholia]: https://scholia.toolforge.org/
+ "Scholia - Wikidata-baserede videnskabelige profiler"
+
+[hypothes.is]: https://web.hypothes.is/about/
+ "hypothes.is - Annotation af websider og PDF-filer"
+
+[Gooseberry]: https://github.com/out-of-cheese-error/gooseberry
+ "Gooseberry - Wiki-generator udfra hypothes.is annotationer"
+
+[Pontis]: https://sheilapontis.com/2015/06/04/design-thinking-revised/
+
+[Resource Description Framework]: https://www.techtarget.com/searchapparchitecture/definition/Resource-Description-Framework-RDF#:~:text=The%20Resource%20Description%20Framework%20