summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_undersøgelser.qmd
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'worlding/_undersøgelser.qmd')
-rw-r--r--worlding/_undersøgelser.qmd74
1 files changed, 72 insertions, 2 deletions
diff --git a/worlding/_undersøgelser.qmd b/worlding/_undersøgelser.qmd
index ee4ddac..b1c9333 100644
--- a/worlding/_undersøgelser.qmd
+++ b/worlding/_undersøgelser.qmd
@@ -1,13 +1,83 @@
# Undersøgelser
-## Ontologi for tentalukær læring
+## Identificere begreber indenfor tentakulær læring
-Definere en ontologi for tentakulær læring,
+FIXME: Måske danne en liste med Gooseberry,
+og medtage som bilag.
+
+## Formulere ontologi for tentakulær læring
+
+Definere en OWL ontologi for tentakulær læring,
udfra nøglebegreber identificeret i @Schraube_2024 og @Heilesen_2015.
+## Introducere model for tentakulær læring
+
+Visualisere vidensgrafen for tentakulær læring som visuel graf,
+med begreber for pragmatiske "jordnære" aspekter placeret forneden
+og optimale "ideelle" aspekter foroven.
+
+FIXME: Gennemgå design-overvejelser ved modellen.
+Placeringer, farver, former, udeladelser og andet.
+
+## Identificere svagheder ved IT-redskaber for tentakulær læring
+
+FIXME: Måske danne en liste med Gooseberry,
+og medtage som bilag.
+
+@Scraube_2024 gennemgår IT-redskaber til flere operationer:
+
+* Distribution af læringsmateriale
+* Tidsstyring af læringssessions
+* Lokalisering af læringsmateriale (søgemaskiner)
+* FIXME: flere?
+* FIXME: link til hver
+
+@Scraube_2024 konkluderer,
+at (de undersøgte) IT-redskaber kun understøtter operationelle aspekter af læring,
+ikke indholdsmæssige aspekter af læring.
+
+FIXME: Undersøge om @Scraube_2024 undersøger IT-redskaber
+fra et så udpræget *operativt* perspektiv,
+og det rimeligvis kan påpeges at bogens konklusion er tautologisk.
+
+## Mappe digitalisering i forhold til tentakulær læring
+
+Graf-visualisere tentakulær læring,
+med inddragelse af "digitalisering" som gennemgået i Ernsts bog.
+
+## Argumenter for særlige læringskvaliteter ved udvalgte IT-redskaber
+
+Argumentere for at IT-redskaber...
+
+* kan være rolige
+ * incitament for aggressiv *online* brug er ofte knyttet til økonomisk model
+ * Fri software understøtter den alternative økonomiske model "cirkulær gaveøkonomi",
+ introduceret af @Mikkelsen_2000
+ og af @Hansted_2014 beskrevet som "en art reciprok altruisme".
+* kan være kreative
+ * wikis er pr. definition ufuldstændige,
+ og opfordrer derfor til cocreation og dermed verdening
+ * unix-filosofien om komponent-orienterede redskaber,
+ som understøtter hacking-mentalitet
+ (dvs. redefinering af formål med redskabet)
+ og dermed verdening
+* kan være kollaborative (fremfor blot kooperative)
+ * FIXME: find gode eksempler
+
+## Mappe *konstruktiv* digitalisering i forhold til tentakulær læring
+
+Graf-visualisere tentakulær læring,
+med inddragelse af digitaliseringseksempler
+som dækker ideelle aspekter.
+
+## Semantisk annotation af værker
+
Raffinere annotationer af @Schraube_2024 og @Heilesen_2015,
ved at tilføje eller udskifte med ontologisk funderede semantiske mærkater.
+FIXME: Måske danne en *revideret* liste med Gooseberry,
+og medtage som bilag.
+
## Analyse af PPL overfor konkurrende læringsformer
FIXME: Kortlægning af PPL *idealer*,