summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_theory_learning.qmd
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'worlding/_theory_learning.qmd')
-rw-r--r--worlding/_theory_learning.qmd12
1 files changed, 10 insertions, 2 deletions
diff --git a/worlding/_theory_learning.qmd b/worlding/_theory_learning.qmd
index 7a55135..3f10af1 100644
--- a/worlding/_theory_learning.qmd
+++ b/worlding/_theory_learning.qmd
@@ -1,5 +1,10 @@
## Tentakulær læring
-
+<!-- FIXME:
+Hvor Læringstrekanten ifølge @Illeris2018
+placerer indhold og materiale på samme dimension,
+skelner tentakulær læring mellem separate indholds- og materialdimensioner
+[@Schraube2024].
+-->
Måden vi opsøger og behandler viden har drastisk ændret sig
i takt med informationsteknologiens eksponentielle udvikling.
Sammen med denne udvikling opstår spørgsmål til,
@@ -13,6 +18,9 @@ I bogen indrager Schraube psykologisk teori om de essentielle bestanddele
af selve læringsprocessen for at nedbryde den og undersøge,
hvordan hvert aspekt påvirkes,
når det optræder i en digital kontekst.
+Teorien kan siges at knytte sig til økologiske kognitionsteorier,
+bl.a. direkte refereret Vygotskijs teori om kilde til udvikling
+[@Schraube2024, @Larsen2024].
@Schraube2024 beskriver læring som en primært subjektorienteret aktivitet.
Traditionelt tilrettelægges læring baseret på ideen
@@ -30,7 +38,7 @@ til et operativt og performativt set af opgaver.
*Hvad* og *hvorfor* er kun to af fire elementer af læring.
Ifølge @Schraube2024 består læring i sin helhed af et indholdselement (hvad),
-et ræsonnementelement (hvorfor), et operativt element (hvordan) og
+et ræsonnementelement (hvorfor), et operativt, element (hvordan) og
et evaluerende element.
Opdelingen af læring i disse fire elementer er
en naturlig konsekvens af at betragte læring som et handlingsforløb