diff options
Diffstat (limited to 'worlding/_synthesis.qmd')
-rw-r--r-- | worlding/_synthesis.qmd | 86 |
1 files changed, 80 insertions, 6 deletions
diff --git a/worlding/_synthesis.qmd b/worlding/_synthesis.qmd index 64bdb26..af72b01 100644 --- a/worlding/_synthesis.qmd +++ b/worlding/_synthesis.qmd @@ -1,19 +1,93 @@ +## Samlet system -Herunder skitseres den overordnede model for tentakulær læsning, +Herunder skitseres den overordnede model for 5-stjernet læsning, som muliggør nye måder at indgå i en tentakulær dialog med verden -ifølge resultatet af projektets undersøgelse af teorien og værktøjerne. +gennem læringsmateriale ifølge resultatet +af projektets undersøgelse af teorien og værktøjerne. -## Afsættet for tentakulær læsning +Processen er mindre relevant for fysiske færdigheder +som for de mere abstrakte læringsproblemer, +hvor læringsemnet primært kontaktes gennem tekst -- +eksempelvis læringsprocessen involveret i at forstå tentakulær læring. + +### Afsættet for 5-stjernet læsning Læringsprocessen starter, når den lærende oplever en intuitiv, følelsemæssig forståelse for, +hvad der er at lære ved at tackle et vist læringsproblem, +og intentionen tilmed opstår om at forstå emnet. +Den lærende må definere læringsproblemet gennem en definitiv bevægelse, +en slags gæt på, hvad der kan tages udgangspunkt i for at pakke emnet ud. +Dette trin består ofte af en operativ google-søgning +og skimmelæsning af resultatet. +Når den lærende har identificeret nøglebegreber eller vigtige forfattere, +kan de søge efter disse på Scholia. +Her får de muligheden for at se relaterede begreber og forfattere, +og de kan tilmed se, +hvilke aspekter af læringsemnet er til stede i de fundne værker. +Læringsemnet kontekstualiseres, +og den lærende får derfor et mere indholdsrigt grundlag for at vælge litteratur. +Herfra begynde selve dialogen med materialet, +hvormed Hypothes.is aktiveres. + +### Hypothes.is + +Mens den lærende læser, +vil de afhængigt af hvilken tekst, +de læser, +støde på annotationer fra andre læsere, +som yderligere kontekstualiserer materialet og dets læringsemner. +De får tilmed selv mulighed for at annotere teksten og svare på annotationer, +og dialogen med materialets repræsenation af verden inviterer +til dialog med andre. +Nogle annotationer stiller spørgsmål, +og nye læringsproblemer springer ud af det oprindelige. +Andre annotationer forklarer tekstens indhold fra nye vinkler. +5-stjernede læsere tilføjer tags med referencer til begreber +i en pågældende ontologi og forklarer deres forståelse af sammenhængen, +hvormed de både definerer et synspunkt og inviterer andre til at udfordre det. + +### forbindelse til Scholia og dermed wikidata + +Wikidata opererer efter princippet om, +at enhver kan bidrage til vidensbasen. +Når flere sammenhænge tilføjes til Wikidata, +forbedres nye læseres udgangspunkt for at udfolde emnet, +og tilbagevendende læsere udfordres til at gentænke emnet, +når de etablerede sammenhænge udvikler sig uafhængigt af dem. +Alle 5-stjernede læsere er således med til at opbygge og vedligeholde +den kollaborativt betingede fælles kontekst, +som vedrører hvert læringsemne. + +### Ontologiseringsprocessen +Et eksempel på denne proces i mikroskala kan findes i vores eget arbejde +med @Schraube2024: +<!-- FIXME: Skal sandsynligvis ned i bilag --> -## Hypothes.is +"The center of the learning action is the movement from not knowing, +understanding, or being able to do something, but wanting to +know, understand, or be able to do it, to knowing, understanding, +or being able to do it." +Learning movements are defined to be the process of going +from not knowing to knowing. +Learning is therefore fundamentally tied to goal-setting and intention. +Tags: learn10tac:LearningAction, learn10tac:ContentDimension +> Ian +Seems to me that "goal-setting and intention" come prior to the movement +from not knowing to knowing. +goal-setting sounds to me like the subjective action reason, +which initiates the whole learning process, +and intention seems another word for the subjective action reason. +> Jonas -## forbindelse til Scholia og dermed wikidata +Her præsenteres en forståelse af et citat, +denne forståelse knyttes til begreber i learn10tac ontologien, +og en anden læser udfordrer forståelsen. +Ontologiens begreber kan derfor aldrig være statisk defineret, +da de altid er forankret i et citat i en tekst, +en argumentation for forankringen, og en dialog om denne argumentation. -## Ontologisering |