summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_struktur.qmd
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'worlding/_struktur.qmd')
-rw-r--r--worlding/_struktur.qmd116
1 files changed, 0 insertions, 116 deletions
diff --git a/worlding/_struktur.qmd b/worlding/_struktur.qmd
deleted file mode 100644
index 5372623..0000000
--- a/worlding/_struktur.qmd
+++ /dev/null
@@ -1,116 +0,0 @@
-## Indsnævring
-
-Vores afsæt er i mindre grad vores egen fascination af tekniske dimser,
-og mere det principielle
-i digitaliserings også konstruktive muligheder for læring.
-
-# Metode
-
-Til forståelse af læringsprocesser og digitaliserings indvirkning i disse,
-anvender vi primært teorien om *tentakulær læring* [@Schraube2024].
-Da konstruktiv brug af digitalisering er underbelyst i teorien,
-inddrager vi desuden to didaktiske modeller,
-dels *SAMR* om typer af teknologiinddragelse
-[@Hamilton2016],
-og dels *Digipro* om inkluderende brug af digitalisering i læringsforløb
-[@Graf2021kap1].
-
-# Teori
-
-## Læring
-
-## Konstruktiv digitalisering i læring
-
-Digitalisering kan anvendes på mange forskellige måder,
-og kan have både positiv og negativ effekt på læring [@Conole2013, kap. 4].
-En række eksempler på digitalisering præsenteres i @Schraube2024,
-som kan give det indtryk[^tendens],
-at digitalisering generelt enten er direkte skadeligt for læring
-eller kun kan understøtte operationelle læringsbevægelser,
-ikke indholdsrelaterede.
-
-[^tendens]:
-Forfatterne fik et tydeligt indtryk af skepsis overfor digitalisering,
-mens Schraube selv mener
-at [FIXME: henvisning til Schraubes opblødning i interview].
-Den oplevede tendens kun er relevant
-til subjektivt at forklare forfatternes skærpede interesse,
-og en nærmere metodisk undersøgelse er derfor vudereret irrelevant.
-
-@Conole2013 argumenterer,
-at et bredt felt af digitaliseringer
-
- men relativt unuanceret
-mht. didaktisk sigte for den enkelte digitalisering
-og hvorvidt anvendelsen skete hensigtsmæssigt,
-eller de negative empiriske observationer
-i mindre grad afspejler teknologiens begrænsninger
-og i højere grad indikerer en forkert anvendelse.
-
-SAMR-modellen [@Hamilton2016] kan hjælpe til
-analytisk at skelne mellem forskellig typer af digitalisering.
-
-Stilladsering er en pædagogisk metode
-til at løbe en læringsproces igang,
-ved i begynelsen at "opstille et stillads" omkring den lærende,
-som kan pilles ned igen,
-efterhånden som den lærende etablerer de fornødne evner
-til at arbejde selvstændigt.
-Udover som analytisk redskab,
-kan SAMR desuden anvendes til stilladsering af facilitatorer,
-om konstruktiv inddragelse af digitalisering
-[@Arantes2022].
-
-Den didaktiske strukturmodel *Digipro* [@Graf2021kap1].
-som perspektivering om anvendelse ved design af undervisning,
-
-## Åbne digitaliseringer til understøttelse af akademisk læsning
-
-@Wylie2018 konkluderer,
-at *aktive* former for digital læsning ikke svækker læring
-som det er tilfældet for passiv brug, sammenlignet med analog læsning.
-
-@Julia2023 undersøger funktionel anvendelighed
-af ontologisk styrket videnssøgning
-med wiki-baserede teknologier,
-som argumenteres som væsentlige for Open Science.
-
-## Hypothes.is
-
-Funktionelt er hypothes.is [FIXME] ...
-
-Hypothes.is er et annotationsredskab,
-i stil med en overstregningningstusch eller post-it notes.
-Sammenlignet med analoge alternativer,
-er det [FIXME] i SAMR.
-
-Oplevelsesmæssigt kan hypothes.is etablere en tryg atmosfære,
-idet [FIXME] ...,
-men det afhænger af anvendelsen,
-da der eksempelvis i stedet kan opstå en stressende atmosfære
-hvis den kollaborative del anvendes i væsentlig grad,
-overfor en heterogen og/eller konkurence-orienteret social gruppe.
-
-Internt fungerer hypothes.is ved [FIXME] ...
-
-Hypothes.is samspiller med andre systemer gennem [FIXME] ...
-
-At de indre mekanismer er opbygget transparent
-og med udbredt tilgængelige komponenter
-[FIXME: reference til akademisk tekst om det grundliggende koncept "Fri software"],
-og at deres interaktion med omkringliggende systemer
-sker gennem fikserede og offentliggjorte brugerflader,
-er væsentlige [FIXME]...
-
-## Scholia
-
-# Model for læring
-
-## Evaluering
-
-Ekspertinterview med forfatter til teorien om tentakulær læring,
-om genkendelighed af teorien i hhv. abstrakt model og visualiseringer,
-og en diskussion mere bredt om,
-hvorvidt multimodalisering som affinitive bevægelser
-vurderes meningsfulde of relevante
-for akademisk læsning anskuet som en verdeningspraksis.