summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_struktur.qmd
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'worlding/_struktur.qmd')
-rw-r--r--worlding/_struktur.qmd47
1 files changed, 47 insertions, 0 deletions
diff --git a/worlding/_struktur.qmd b/worlding/_struktur.qmd
index 57896e6..5444ed6 100644
--- a/worlding/_struktur.qmd
+++ b/worlding/_struktur.qmd
@@ -57,11 +57,15 @@ og dels *Digipro* om inkluderende brug af digitalisering i læringsforløb
# Teori
+## Læring
+
Teorien om *tentakulær læring* [@Schraube2024] beskriver,
hvordan kvaliteter ved det lærte
påvirkes både af hvordan læringsprocessen er igangsat (motivation),
og hvordan den udføres (læringsbevægelser).
+## Konstruktiv digitalisering i læring
+
SAMR-modellen [@Hamilton2016] kan hjælpe til
analytisk at skelne mellem forskellig typer af digitalisering.
@@ -79,6 +83,49 @@ om konstruktiv inddragelse af digitalisering
Den didaktiske strukturmodel *Digipro* [@Graf2021kap1].
som perspektivering om anvendelse ved design af undervisning,
+## Teknologisk understøttelse af akademisk læsning
+
+## Hypothes.is
+
+Funktionelt er hypothes.is [FIXME] ...
+
+Hypothes.is er et annotationsredskab,
+i stil med en overstregningningstusch eller post-it notes.
+Sammenlignet med analoge alternativer,
+er det [FIXME] i SAMR.
+
+Oplevelsesmæssigt kan hypothes.is etablere en tryg atmosfære,
+idet [FIXME] ...,
+men det afhænger af anvendelsen,
+da der eksempelvis i stedet kan opstå en stressende atmosfære
+hvis den kollaborative del anvendes i væsentlig grad,
+overfor en heterogen og/eller konkurence-orienteret social gruppe.
+
+Internt fungerer hypothes.is ved [FIXME] ...
+
+Hypothes.is samspiller med andre systemer gennem [FIXME] ...
+
+At de indre mekanismer er opbygget transparent
+og med udbredt tilgængelige komponenter,
+og at deres interaktion med omkringliggende systemer
+sker gennem fikserede og offentliggjorte brugerflader,
+er væsentlige [FIXME]...
+
+## Scholia
+
+# Model for læring
+
+## Evaluering
+
+Ekspertinterview med forfatter til teorien om tentakulær læring,
+om genkendelighed af teorien i hhv. abstrakt model og visualiseringer,
+og en diskussion mere bredt om,
+hvorvidt multimodalisering som affinitive bevægelser
+vurderes meningsfulde of relevante
+for akademisk læsning anskuet som en verdeningspraksis.
+
+# Konklusion
+
# Perspektivering
## Læringsfacilitering