summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_perspectives.qmd
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'worlding/_perspectives.qmd')
-rw-r--r--worlding/_perspectives.qmd29
1 files changed, 29 insertions, 0 deletions
diff --git a/worlding/_perspectives.qmd b/worlding/_perspectives.qmd
index a08f3de..575d6ce 100644
--- a/worlding/_perspectives.qmd
+++ b/worlding/_perspectives.qmd
@@ -58,6 +58,35 @@ relevansen af *proaktiv stilladsering*,
introduceret i @Graf2021kap1,
anvendt også ved akademisk læring.
+## Stilladsering vha. Moodle
+
+Undervisere ved RUC anvender i dag Moodle til formidling af akademiske tekster.
+Formidlingen i Moodle sker med en blanding af strukturede data og prosa.
+Hvis det antages,
+at det primære mål med brugen af Moodle er selve overdragelsen af materiale,
+og kun sekundært at "sætte scenen" som motivation for læsningen,
+så er det af afgørende betydning effektivt at materialisere teksterne.
+
+Her er et eksempel på en kildehenvisning,
+som vi brugte væsentlig tid på at materialisere:
+fordi der var var blandet rundt på forfatternavnene:
+
+> Tekst 2: Cass R. Thaler and Richard H. Sunstein, Nudge:
+> Improving Decisions about Health, Wealth and Happiness,
+> Penguin Books, 2009, s. 1-40.
+
+Problemet med teksten er,
+at der var byttet rundt på forfatternes for- og efternavne.
+Helt snævert kunne den type fejl undgås
+ved at henvise med en hyperlink til materialet,
+eller hvis det ikke er offentligt tilgængeligt så til Worldcat.org
+som kan lede den studerende videre til relevante biblioteker.
+
+Alternativt og bedre stimulerende til "spraglet" læsning,
+og dermed stilladsering for tentakulær læring,
+ville være i stedet (eller foruden) at tilføje en hyperlink
+til Scholia: <https://scholia.toolforge.org/work/Q2004267>
+
## Evaluering af modellering som 5-stjernet ontologi
Som en måde at evaluere vores ontologi,