summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_perspectives.qmd
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'worlding/_perspectives.qmd')
-rw-r--r--worlding/_perspectives.qmd66
1 files changed, 45 insertions, 21 deletions
diff --git a/worlding/_perspectives.qmd b/worlding/_perspectives.qmd
index 4d03a8b..e444b2b 100644
--- a/worlding/_perspectives.qmd
+++ b/worlding/_perspectives.qmd
@@ -16,29 +16,60 @@ formodentligt mest oplagt metoder relateret til Aktionsforskning.
## Evidens for læring
-Fremtidig forskning kunne basere sig på empiriske undersøgelser af,
-om det vi teoretisk påpeger som potentiale,
-er muligt at realisere gennem praktiske feltundersøgelser --
-ekempelvis ved A-B tests.
-Det er her vigtigt at udforme tests,
-så der skelnes mellem den læring der undersøges,
-og den forudgående læring om anvendelsen af de involverede teknikker.
-Her er det ikke nok at afdække testpersonernes IT-færdigheder,
-da potentialet i dybere læring ikke kun er knyttet til IT-faglig teknik
-men også færdigheder i at praktisere verdeningsdialog.
+Fremtidig forskning kunne empirisk undersøge,
+om det, vi her har fundet plausibelt også er påviseligt.
+konkret eksempelvis ved A-B tests.
+Det vil her være afgørende vigtigt at udforme tests,
+så det reelt bliver en undersøgelse af læring af læringsstoffet,
+fremfor en undersøgelse af læring af læringsmetoden.
<!-- FIXME: jeg foreslår at slette følgende pointe
-## Promovering af 5-stjernet data
+## Inddrage 5-stjernet data i læringsrutiner
-Hvis vi antager at der er hold i vores teoretisk indikerede potentiale,
-så vil det være relevant at kigge på,
-hvordan eksisterende studiemønstre mest hensigtsmæssigt kan styrkes
+Det kan være relevant at kigge på,
+hvordan eksisterende læringsrutiner hensigtsmæssigt kan styrkes
med denne nye viden.
+
+## Direkte anvendelse af studerende
+
+### Studerende
+
+### Undervisere
+
+FIXME: Kortlægning af PPL *rammer* --
+f.eks. indkøb af flip-overs/tavler/stole,
+og valg af arkitektur til institutionens bygninger.
+
+FIXME: Kortlægning af PPL *stimulering* --
+f.eks. ved skemalagt introduktion af rutiner
+(som det skete for bibliotekssøgning og Thirdroom,
+men ikke for kollaborative digitale ressourcer som wikis,
+eller tidsstyring som kalender og mødebooking).
+
+FIXME: Kortlægning af PPL *styring* --
+f.eks. ved løbende rådgivning (mest synligt i vores "seminarer")
+og sanktionsmuligheder
+(at gruppen ikke fuldtidsstuderer har ingen konsekvens før eksamen).
+[se "Directing the students" i @Heilesen2015].
+
+Hvis den lærende sætter et mål om 5-stjernet data,
+inviterer det til ekspansiv motivation,
+da arbejdet med materialet så også kræver et arbejde med den kontekst,
+det indgår i.
+
Konkret kan skoler tilskyndes til skarpere kontekstualiseing af læringsmateriale
for at invitere, uden at presse, en mere spraglet læsning af dem.
Her vil det være oplagt for undervisere at bruge 5-stjernet data
til at tilskynde brug af åbne og dialog-orientede ressourcer.
+Undervisere kan tilsvarende motivere til affinitive læringsprocesser
+ved at referere til Scholia og bruge Hypothes.is i workshops.
+
+Det kunne være oplagt at undersøge
+relevansen af *proaktiv stilladsering*,
+introduceret i @Graf2021kap1,
+anvendt også ved akademisk læring.
+
## Reflektioner om AI
[@FIXME problemer med misforstået læring, med eller uden digitalisering:
@@ -63,13 +94,6 @@ hvilket dog samtidigt skaber øget udfordring,
særligt anvendt i større heterogene grupper:
FIXME
-## Læringsfacilitering
-
-Det kunne være oplagt at undersøge
-relevansen af *proaktiv stilladsering*,
-introduceret i @Graf2021kap1,
-anvendt også ved akademisk læring.
-
## Relevans for studerende og undervisere
Det kunne være interessant at undersøge,