diff options
Diffstat (limited to 'worlding/_perspectives.qmd')
-rw-r--r-- | worlding/_perspectives.qmd | 29 |
1 files changed, 29 insertions, 0 deletions
diff --git a/worlding/_perspectives.qmd b/worlding/_perspectives.qmd index a08f3de..575d6ce 100644 --- a/worlding/_perspectives.qmd +++ b/worlding/_perspectives.qmd @@ -58,6 +58,35 @@ relevansen af *proaktiv stilladsering*, introduceret i @Graf2021kap1, anvendt også ved akademisk læring. +## Stilladsering vha. Moodle + +Undervisere ved RUC anvender i dag Moodle til formidling af akademiske tekster. +Formidlingen i Moodle sker med en blanding af strukturede data og prosa. +Hvis det antages, +at det primære mål med brugen af Moodle er selve overdragelsen af materiale, +og kun sekundært at "sætte scenen" som motivation for læsningen, +så er det af afgørende betydning effektivt at materialisere teksterne. + +Her er et eksempel på en kildehenvisning, +som vi brugte væsentlig tid på at materialisere: +fordi der var var blandet rundt på forfatternavnene: + +> Tekst 2: Cass R. Thaler and Richard H. Sunstein, Nudge: +> Improving Decisions about Health, Wealth and Happiness, +> Penguin Books, 2009, s. 1-40. + +Problemet med teksten er, +at der var byttet rundt på forfatternes for- og efternavne. +Helt snævert kunne den type fejl undgås +ved at henvise med en hyperlink til materialet, +eller hvis det ikke er offentligt tilgængeligt så til Worldcat.org +som kan lede den studerende videre til relevante biblioteker. + +Alternativt og bedre stimulerende til "spraglet" læsning, +og dermed stilladsering for tentakulær læring, +ville være i stedet (eller foruden) at tilføje en hyperlink +til Scholia: <https://scholia.toolforge.org/work/Q2004267> + ## Evaluering af modellering som 5-stjernet ontologi Som en måde at evaluere vores ontologi, |