aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_outline.qmd
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'worlding/_outline.qmd')
-rw-r--r--worlding/_outline.qmd25
1 files changed, 25 insertions, 0 deletions
diff --git a/worlding/_outline.qmd b/worlding/_outline.qmd
index e5a1252..1a2f790 100644
--- a/worlding/_outline.qmd
+++ b/worlding/_outline.qmd
@@ -1,7 +1,32 @@
## Introduktion
+Vi bruger digitaliseringer når vi læser akademiske tekster,
+men vi ved ikke om det reelt hjælper vores læring:
+Digitalisering er typisk effektiviserende og rationaliserende,
+som synes at konflikte med pointer i nyere læringsforskning,
+om at læring svækkes af en for operationel, rationel tilgang.
+
### Problemformulering
+Kan digitaliseringer styrke indholdsrelaterede aspekter af dybere læring?
+
+## Metode
+
+Vi undersøger vores egen læringsproces,
+med en læseteknik som involverer digitaliseringer,
+og evaluerer derefter,
+om vi har lært noget om det materiale vi læste om.
+
+Den undersøgte læringsproces består i at læse en dugfrisk teori om læring.
+Læseteknikken omfatter kollaborativ annotering af tekstnære passager,
+kobling af annotationerne til en global kollektivt udviklet begrebsdatabase,
+skitsering af en ontologi over de identificerede begrebers sammenhænge
+og automatisk visualisering af den konstruerede ontologi.
+
+Evalueringen består i at sammenholde visualiseret ontologi med original teori,
+gennem kvalitative ekspertinterviews med forfatteren til teorien
+om vores forståelse af teorien og forfatterens forståelse af vores model.
+
## Teori
### Tentakulær læring