summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_outline.qmd
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'worlding/_outline.qmd')
-rw-r--r--worlding/_outline.qmd22
1 files changed, 9 insertions, 13 deletions
diff --git a/worlding/_outline.qmd b/worlding/_outline.qmd
index 968bb10..c37266c 100644
--- a/worlding/_outline.qmd
+++ b/worlding/_outline.qmd
@@ -3,8 +3,8 @@
### Introduktion
Vi bruger digitaliseringer, når vi læser akademiske tekster,
-men vi ved ikke om det reelt hjælper vores læring:
-Digitalisering er typisk effektiviserende og rationaliserende,
+men vi ved ikke om det reelt hjælper vores læring;
+digitalisering er typisk effektiviserende og rationaliserende,
som synes at konflikte med pointer i nyere læringsforskning
om at læring svækkes af en for operationel, rationel tilgang.
@@ -59,16 +59,12 @@ Frigørende Design (Liberating Design)
#### Tentakulær læring
-Teorien kan siges at knytte sig til økologiske kognitionsteorier,
-bl.a. direkte refereret Vygotskijs teori om kilde til udvikling
-[@Schraube2024, @Larsen2024].
-
-Hvor Læringstrekanten ifølge @Illeris2018
-placerer indhold og materiale på samme dimension,
-skelner tentakulær læring mellem separate indholds- og materialdimensioner
-[@Schraube2024].
-
-FIXME: brug i rapport, men drop fra disposition
+Teorien om Tentakulær læring beskriver læringsprocessen i dens
+transkontekstuelle, subjektivt orienterede og flerdimensionelle natur.
+Digitaliseringens potentiale for læring siges at være begrænset til
+læringens operationelle dimension,
+idet indholdet af læringen, det kontekstuelle og forståelsesdannende
+kun kan opstå ud af den lærendes aktive og reflekterende dialog med verden.
#### 5-stjernet data
@@ -134,7 +130,7 @@ Evalueringen kan ikke validere,
om vi har læst teksten, som det var hensigten,
og derfor, om vi har lært noget.
Eller mere præcist, om det, der ressonerer for os,
-er det samme som ressonerer hos tekstens forfatter.
+er det samme som resonerer hos tekstens forfatter.
Men hvis stumperne har en form for sammenhængskraft,
er der mulighed for, at hvad vi synes giver mening
også er den etablerede akademiske mening.