diff options
Diffstat (limited to 'worlding/_method.qmd')
-rw-r--r-- | worlding/_method.qmd | 102 |
1 files changed, 102 insertions, 0 deletions
diff --git a/worlding/_method.qmd b/worlding/_method.qmd new file mode 100644 index 0000000..bbe4e00 --- /dev/null +++ b/worlding/_method.qmd @@ -0,0 +1,102 @@ +# Metode + +## Redegørelse for læring + +Den primære kilde, som analyseres, +er en (vistnok) spritny teori for læring, +betegnet tentakulær læring. + +Dels anvendes teorien i analysen af læringsværktøjerne +Scholia og Hypothes.is, +og dels udsættes den for en kritisk analyse, +idet den er udgangspunkt for vidensgrafen, +som skal understøtte de semantiske værktøjers relevans i læringsprocessen. + +Sekundært forventes inddraget tekster om læringsteorien +Problemorienteret Projektlæring (PPL), +som perspektivering af vores udviklede model for læring. + +## Redegørelse for udvalgte digitaliseringer + +Teorien om Data -> Information -> Viden -> Visdom. + +Teori om kvalitetsforskelle +mellem viden skabt af eksperter og crowdsourced +(Spaniol STS-forelæsning - formodentligt de Juvenal). + +Teori om styrker ved transparens i kode og data + +Teori om privatliv og Decentralisering + +Udover ovennævne kan John F. Sowas udviklinger af teorier +om konceptuelle grafer indenfor computer-videnskab +danne grundlag for måden vi visualiserer den viden, +vi opnår gennem projektforløbet. + +Vi vil analysere de digitale service Scholia og Hypothes.is som teknologier +med hjælp fra TRIN-modellen [@Jorgensen2018], +som model for begreber og teorier, +men *ikke* som videnskabelig metode [@Jorgensen2019]. + +Projektet vil være gennemsyret af en deduktionistisk fremgangsmåde +da vi vil bruge vores kildeteksters mange postulater og konklusioner +til at opstille de kernesammenhænge, der nødvendigvis må være gældende. + +## Undersøgelse af digitaliseret læringsunderstøttelse + +Vi foreventer at foretage et kvalitativt ekspertinterview +med Ernst Schraube, +forfatter til bogen "Digitalisatation and learning as a Worlding Practise", +som vi anvender som primær kilde til læringsdelen af vores rapport. + +## Kvalitativt interview + +Samtalerne håndteres vha. en lydoptagelse. +Lyden optages digitalt, +to gange for øget robusthed, +med hhv. en telefon og en computer. + +Optagelserne er transskriberet først automatisk +ved den online tjeneste <https://www.transskriber.dk/>, +og derefter manuelt efterbehandlet. + +Sekvenserne transskriberes til retskrivningsnær form efter DANSK STANDARD 1, +da vores kvalitative undersøgelse ikke omfatter nuancer i artikulation +som det dækkes af formater med større detaljerigdom, +eksempelvis DANSK STANDARD 2 jf. @SNAK1992. +Ekstralingvistiske størrelser som latter er noteret indenfor lodrette parenteser. +Korte pauser eller afbrydelser er angivet med interpunkt. + +## Evaluering + +Hvis tiden er til det, +vil vi også teste vores prototype(r) kvalitativt +overfor både læringsfacilitatorer og studerende +udfra spørgeskemaer vi har udfærdiget på forhånd, +for at få et indblik i deres oplevelser, udfordringer og behov +i forhold til navigation gennem tekstmateriale. +Dette vil give os mulighed for at evaluere +brugervenlighed og effektivitet af vores løsninger +i en reel læringskontekst. + +Vi vil anvende Framework for Evalutation in Design Science (FEDS). + +## Semesterbinding + +Projektet undersøger en teori for læring, +og hvordan denne teori kan understøttes af digitale teknologier. + +Gennem rapporten vil vi fokusere på læringsværktøjerne +Scholia og Hypothes.is og den rolle de kan spille i læringsprocessen +for den studerende. +Her vil vi beskue de to redskaber som Teknologiske Systemer (TSA). +Baseret på analysen af redskaberne vil vi inddrage Design & Konstruktion +til at konstruere en model, +der eksplicit kan beskrive, +hvordan disse redskaber relaterer til læringsprocessen. + +For at udarbejde denne model inddrager vi psykologisk teori, +der beskriver selve læringsprocessen i dens mangefaceterede bestanddele. +I undersøgelsen af sammenhængen mellem en psykologisk teori +og en teknologi i relation til mennesker, +læner projektet sig også op af dimensionen Subjektivitet, Teknologi & Samfund. |