diff options
Diffstat (limited to 'worlding/_method.qmd')
-rw-r--r-- | worlding/_method.qmd | 16 |
1 files changed, 10 insertions, 6 deletions
diff --git a/worlding/_method.qmd b/worlding/_method.qmd index aad90c1..c70afde 100644 --- a/worlding/_method.qmd +++ b/worlding/_method.qmd @@ -5,13 +5,17 @@ ved at læse en større tekst som er udgivet for nyligt, og evaluerer herefter, om vi har lært noget om det vi læste om. -Teksten, vi undersøger læsningen af, er den konkrete tekst -@Schraube2024, som udlægger teorien om tentakulær læring. +Teksten, vi undersøger læsningen af, er bogen +"Digitalization and Learning as a Worlding Practice: Why Dialogue Matters" +af Ernst Schraube, +som introducerer den nye læringsteori "Læring som en verdeningspraksis". I vores vurdering af, om vi har lært noget, -anvender vi teorien om tentakulær læring [@Schraube2024]. +anvender vi teorien "Læring som en verdeningspraksis" [@Schraube2024], +bl.a. et nyt begreb centralt for beskrivelse af dybere læring, +tentakulær læring. -Vi læser altså Schraubes udlægning af en læringsteori med to formål: +Vi læser altså Schraubes udlægning af en ny læringsteori med to formål: Dels at forstå hvad læring er ifølge denne teori, og dels at skabe empiri i form af digitaliseringer, til brug i den efterfølgende evaluering af vores læseteknik. @@ -36,7 +40,7 @@ vil vi analysere Hypothes.is som teknologisk system, og digitaliseringerne det skaber som teknologiske artefakter, ifølge den filosofiske teori om teknologi i @deVries2016. Vi vil desuden undersøge deres indvirkning i læring -vha. teorien for tentakulær læring [@Schraube2024]. +vha. teorien om tentakulær læring [@Schraube2024]. ## Evaluering gennem design og konstruktion @@ -47,7 +51,7 @@ om vores forståelse af teorien og forfatterens forståelse af vores model. Til design af ontologien inddrager vi viden fra det videnskabelige krydsfelt Subjektivitet, Teknologi & Samfund, gennem anvendelsen af vores nyerhvervede forståelse -af den socialpsykologiske teori for tentakulær læring. +af en socialpsykologisk læringsteori. Vi inddrager desuden viden om Design & Konstruktion i udvikling og konstruktion af ontologien og dens visuelle repræsentation, |