summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_konklusion.qmd
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'worlding/_konklusion.qmd')
-rw-r--r--worlding/_konklusion.qmd85
1 files changed, 0 insertions, 85 deletions
diff --git a/worlding/_konklusion.qmd b/worlding/_konklusion.qmd
deleted file mode 100644
index d9b9212..0000000
--- a/worlding/_konklusion.qmd
+++ /dev/null
@@ -1,85 +0,0 @@
-# Konklusion
-
-why, what, how, evaluation.
-
-Læring omfatter flere aspekter,
-og der kan overordnet skelnes mellem operationel og indholdsrelateret læring.
-Lærer-styret (FIXME: definitiv?) læring levner kun plads til operationel læring.
-Læring på RUC er projektorienteret (FIXME: affinitiv?),
-som understøtter indholdsrelateret læring.
-
-Motivation for læring kan skelnes mellem defensiv og ekspansiv læring --
-om du er presset eller har overskud til nysgerrighed.
-Begge former er altid i spil,
-men... FIXME.
-definitiv og affinitiv læring... FIXME!
-Tentakulær læring understøtter ekspansiv og affinitiv læring.
-Læring på RUC er PPL, som er indeholdt i tentakulær læring.
-
-Digitalisering i forhold til læring er svagt dokumenteret i eksisterende litteratur!
-Kun *passive* redskaber belyses,
-eksempelvis er Moodle et LMS
-(hvor "L" som i "learning" reelt rereferer til teaching) --
-ikke *aktive* redskaber som wiki-orienterede databaser
-og (micro)blogging kommunikationsplatforme.
-
-Identificere typer af digitale redskaber
-udfra principper om 5-stjernet data,
-og konkludere deres anvendelighed ved konstruktivistisk læring.
-
-Scholia anvendt nysgerrigt og konstruktivistisk
-(dvs. som wiki fremfor som søgemaskine)
-understøtter tentakulær læring.
-
-Konklusion: Digitalisering er ikke kun anvendeligt for operative aspekter læring,
-men også -- ved bevidst og målrettet vinkling -- for indholdsmæssige aspekter af læring.
-
-Forlag er motiverede af profit gennem kontrol over publicering,
-og derfor motiverede til at fiksere data.
-Diamond Open Data er nødvendig for væsentlig udbredelse af tentakulær læring.
-
-Perspektiv:
-
-* Studerende kan prioritere redskaber med konstruktivistisk potentiale,
- og anvende dem konstruktivistisk
-* Lærere kan hyperlinke til digitale redskaber med konstruktivistisk potentiale,
- og vejlede i at bruge dem konstruktivistisk
-* Institutioner kan investere i adgang til FastGPT
- (fremfor eller udover Microsoft tools)
-
-<!-- FIXME: noter fra tidl. grupper
-
-<!--
-Opsamling af resultater og konklusioner
-Mulige anbefalinger
-til implementering af grafteoribaserede værktøjer i uddannelsen
-med hensyn til målgruppen
---FIXME>
-
-Som konkrete produkter
-forestiller vi os for hvert progressive scenarie
-at udfærdige et sæt af vejledninger.
-Som minimum een brugervejledning (pr. scenarie),
-anvendelig for vores to målgrupper, læringsfacilitatorer og studerende,
-men potentielt differentierede vejledninger,
-som hver fremhæver den respektive målgruppes behov.
-Hvis tiden er til det,
-så også en vejledning til beslutningstagere på RUC
-om de mere strategiske fremfor praktiske aspekter.
-
-[supergruppen]: ../graph/index.qmd
- "Samarbejdet på tværs af de graf-undersøgende projektgrupper"
-
-[Oxigraph]: https://github.com/oxigraph/oxigraph
- "Kildekode til Oxigraph - SPARQL graf-database"
-
-[Sparnatural]: https://github.com/sparna-git/Sparnatural
- "Kildekode til Sparnatural - visuel SPARQL opslagsbygger til vidensgrafer"
-
-[Wikidata]: https://www.wikidata.org/
- "Wikidata - Fri kollaborativ vidensdatabase"
-
-[Gooseberry]: https://github.com/out-of-cheese-error/gooseberry
- "Gooseberry - Wiki-generator udfra hypothes.is annotationer"
-
--->