diff options
Diffstat (limited to 'worlding/_konklusion.qmd')
-rw-r--r-- | worlding/_konklusion.qmd | 85 |
1 files changed, 0 insertions, 85 deletions
diff --git a/worlding/_konklusion.qmd b/worlding/_konklusion.qmd deleted file mode 100644 index d9b9212..0000000 --- a/worlding/_konklusion.qmd +++ /dev/null @@ -1,85 +0,0 @@ -# Konklusion - -why, what, how, evaluation. - -Læring omfatter flere aspekter, -og der kan overordnet skelnes mellem operationel og indholdsrelateret læring. -Lærer-styret (FIXME: definitiv?) læring levner kun plads til operationel læring. -Læring på RUC er projektorienteret (FIXME: affinitiv?), -som understøtter indholdsrelateret læring. - -Motivation for læring kan skelnes mellem defensiv og ekspansiv læring -- -om du er presset eller har overskud til nysgerrighed. -Begge former er altid i spil, -men... FIXME. -definitiv og affinitiv læring... FIXME! -Tentakulær læring understøtter ekspansiv og affinitiv læring. -Læring på RUC er PPL, som er indeholdt i tentakulær læring. - -Digitalisering i forhold til læring er svagt dokumenteret i eksisterende litteratur! -Kun *passive* redskaber belyses, -eksempelvis er Moodle et LMS -(hvor "L" som i "learning" reelt rereferer til teaching) -- -ikke *aktive* redskaber som wiki-orienterede databaser -og (micro)blogging kommunikationsplatforme. - -Identificere typer af digitale redskaber -udfra principper om 5-stjernet data, -og konkludere deres anvendelighed ved konstruktivistisk læring. - -Scholia anvendt nysgerrigt og konstruktivistisk -(dvs. som wiki fremfor som søgemaskine) -understøtter tentakulær læring. - -Konklusion: Digitalisering er ikke kun anvendeligt for operative aspekter læring, -men også -- ved bevidst og målrettet vinkling -- for indholdsmæssige aspekter af læring. - -Forlag er motiverede af profit gennem kontrol over publicering, -og derfor motiverede til at fiksere data. -Diamond Open Data er nødvendig for væsentlig udbredelse af tentakulær læring. - -Perspektiv: - -* Studerende kan prioritere redskaber med konstruktivistisk potentiale, - og anvende dem konstruktivistisk -* Lærere kan hyperlinke til digitale redskaber med konstruktivistisk potentiale, - og vejlede i at bruge dem konstruktivistisk -* Institutioner kan investere i adgang til FastGPT - (fremfor eller udover Microsoft tools) - -<!-- FIXME: noter fra tidl. grupper - -<!-- -Opsamling af resultater og konklusioner -Mulige anbefalinger -til implementering af grafteoribaserede værktøjer i uddannelsen -med hensyn til målgruppen ---FIXME> - -Som konkrete produkter -forestiller vi os for hvert progressive scenarie -at udfærdige et sæt af vejledninger. -Som minimum een brugervejledning (pr. scenarie), -anvendelig for vores to målgrupper, læringsfacilitatorer og studerende, -men potentielt differentierede vejledninger, -som hver fremhæver den respektive målgruppes behov. -Hvis tiden er til det, -så også en vejledning til beslutningstagere på RUC -om de mere strategiske fremfor praktiske aspekter. - -[supergruppen]: ../graph/index.qmd - "Samarbejdet på tværs af de graf-undersøgende projektgrupper" - -[Oxigraph]: https://github.com/oxigraph/oxigraph - "Kildekode til Oxigraph - SPARQL graf-database" - -[Sparnatural]: https://github.com/sparna-git/Sparnatural - "Kildekode til Sparnatural - visuel SPARQL opslagsbygger til vidensgrafer" - -[Wikidata]: https://www.wikidata.org/ - "Wikidata - Fri kollaborativ vidensdatabase" - -[Gooseberry]: https://github.com/out-of-cheese-error/gooseberry - "Gooseberry - Wiki-generator udfra hypothes.is annotationer" - ---> |