summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_kilder.qmd
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'worlding/_kilder.qmd')
-rw-r--r--worlding/_kilder.qmd38
1 files changed, 19 insertions, 19 deletions
diff --git a/worlding/_kilder.qmd b/worlding/_kilder.qmd
index 5820ac7..6e38b4b 100644
--- a/worlding/_kilder.qmd
+++ b/worlding/_kilder.qmd
@@ -2,10 +2,10 @@
<!-- FIXME: noter fra tidl. grupper
-@Allemang_2020, @Pontis_2015, @Pressman_2018_book, @Sahli_2022,
-@Springer_2017_ESWC_remote, @Nielsen_2017, @Springer_2021_ISWC,
-@Fathalla_2023, @Couch_2015, @Heath_2011,
-@DuCharme_2013 og @Janowicz_2014.
+@Allemang2020, @Pontis2015, @Pressman2018book, @Sahli2022,
+@Springer2017ESWCremote, @Nielsen2017, @Springer2021ISWC,
+@Fathalla2023, @Couch2015, @Heath2011,
+@DuCharme2013 og @Janowicz2014.
<https://www.authorea.com/users/6341/articles/107281>
om definition af begrebet "vidensgraf".
@@ -15,7 +15,7 @@ for gennemgribende forandring indenfor datavidenskab og domænevidenskaber".
## Mulige kilder
-@Pontis_2015 diskuterer eksisterende designmodeller
+@Pontis2015 diskuterer eksisterende designmodeller
og foreslået en udvidelse af en udbredt model.
Denne tekst blev anvendt ved 1. semester på Humtek,
og kunne bruges som afsæt i undersøgelser om,
@@ -24,43 +24,43 @@ indenfor problemorienteret projektlæring,
ved brug af af semantiske værktøjer til navigation og annotation
af begreber indenfor materialets vidensfelt.
-@Andersen_2015 og @Heilesen_2016
+@Andersen2015 og @Heilesen2016
undersøger PPL understøttet af digitale redskaber.
Omkring PPL specifikt
relateret til digitale redskaber mere løst,
-undersøger @Bjorn_2006 problemorienteret projektlæring ved fjernundervisning.
+undersøger @Bjorn2006 problemorienteret projektlæring ved fjernundervisning.
Om semantiske digitale redskaber specifikt
relateret til videnskabelig læring mere løst,
-undersøger @Kanza_2019 semantiske redskaber til videnskabelig annotation,
-og @Goy_2017 undersøger forbedring af brugeroplevelse ved kollaborativ annotation
+undersøger @Kanza2019 semantiske redskaber til videnskabelig annotation,
+og @Goy2017 undersøger forbedring af brugeroplevelse ved kollaborativ annotation
vha. semantisk klassificering af og ræsonnement om mærkatnavne.
-@Frederiksen_2016 vejleder bibliotekarer i brug af Hypothes.is.
+@Frederiksen2016 vejleder bibliotekarer i brug af Hypothes.is.
-@Jorgensen_2018 introducerer TRIN-modellen
+@Jorgensen2018 introducerer TRIN-modellen
til undersøgelser af teknologiske systemer og artefakter.
-@Pressman_2018 vedr. at vores fokus nok vil være produkt mere end state-of-the-art.
+@Pressman2018 vedr. at vores fokus nok vil være produkt mere end state-of-the-art.
-@Yokochi_2023 om kvaliteter ved Oxigraph som SPARQL endpoint.
+@Yokochi2023 om kvaliteter ved Oxigraph som SPARQL endpoint.
-@Nielsen_2017 og @Diefenbach_2021 om kvaliteter ved Wikidata.
+@Nielsen2017 og @Diefenbach2021 om kvaliteter ved Wikidata.
-@Bento_2022 om kvaliteter ved RDF-baserede ræsonnementsmaskiner (reasoning engines),
+@Bento2022 om kvaliteter ved RDF-baserede ræsonnementsmaskiner (reasoning engines),
relevante ved et fremtidsscenarie
hvor Scholia og Hypothes.is ikke blot knyttes sammen,
men også påføres logisk ekstrapolering af "missing dots" i sammenlagte grafer.
-@Liu_2022 om prior art vedr. semantisk bibliotekshåndteringssystem.
+@Liu2022 om prior art vedr. semantisk bibliotekshåndteringssystem.
-@Couch_2015 om prior art
+@Couch2015 om prior art
vedr. effektivisering af læring gennem strukturering af læreingsmaterialet.
-@Venable_2016 introducerer FEDS-metoden
+@Venable2016 introducerer FEDS-metoden
til organisering af evalueringer henover et projektforløb.
-@Janowicz_2014 om begrebet 5-stjernede data.
+@Janowicz2014 om begrebet 5-stjernede data.
-->