summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_intro.qmd
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'worlding/_intro.qmd')
-rw-r--r--worlding/_intro.qmd84
1 files changed, 42 insertions, 42 deletions
diff --git a/worlding/_intro.qmd b/worlding/_intro.qmd
index 4a3bcf9..efee190 100644
--- a/worlding/_intro.qmd
+++ b/worlding/_intro.qmd
@@ -1,54 +1,54 @@
# {{< meta title >}}
-Læring kræver opmærksomhed.
-Distraktioner kommer mange steder fra,
-og det kan være svært som lærende at skelne
-mellem didaktiske og (for læringen) ligegyldige rutiner.
-
-Vi, forfatterne til denne rapport, studerer humanistisk teknologi,
-hvor vi fra begyndelsen fik forklaret,
-at vores læringsmateriale kan forventes udelukkende at være digitalt --
-ingen fysiske bøger er del af vores pensum --
-bl.a. fordi meget af materialet vil være så nyt,
-at det knapt er udgivet endnu.
-Dette så vi frem til med forventning:
-Universitets- og forskningsmiljøet må være læringsmaterialets højborg,
-hvor robuste tekster skabes og konstruktivt kritiseres.
-Hyperlinking i form af World Wide Web blev udviklet
-*netop* til bedre navigation i videnskabelige tekster
-for mere end 30 år siden,
-og vi forventede at det,
-parallelt med en ekstrem knopskydning bl.a. til kommercielle formål,
-måtte være blevet raffineret til videnskabelig brug siden da.
-
-FIXME: reference WWW to <https://www.w3.org/History/1989/proposal.html>
-
-Vi blev derfor skuffede over kvaliteten af udleveret læringsmateriale,
-bl.a. mangelfuldt krydsrefererede beskrivelser,
-indscannet fremfor originalt opsat tekstindhold, og
-lukkede dokumentformater som Word og Powerpoint,
-som fra vores synspunkt som studerende fremstår uprofessionelt og rodet.
-Vi føler os hæmmet eller distraheret i vores muligheder for
-at navigere i de vidensfelter vi introduceres for,
-så vi kan komme *i gang* med vores læring.
-Vi mistænker altså med andre ord,
-at formatet af vores læringsmateriale er væsentligt
-for vores mulighed for at skabe læring udfra det.
-
-Vi har fundet måder at håndtere det dårligt håndterbare.
+Når vi læser akademiske tekster, anvender vi en læseteknik,
+som involverer en række digitaliseringsværktøjer.
+
+Der er meget snak om problemer med digitaliseringer,
+som for eksempel at det kan være stressende og distraherende,
+og på studiet fremhæves da også styrker ved at læse fysiske bøger
+og tage håndskrevne noter,
+men vi genkender ikke disse som styrkende for os.
+Vi associerer typisk videnskabelige problemstillinger
+med skyer af kompleksiteter,
+og føler os bremset i at leve os ind i stoffet
+gennem tekstmateriale præsenteret som endimensionelle tekster,
+hvor vi er afhængige af,
+at den måde forfatteren *kortlægger* kompleksisterne på
+matcher vores måde at folde dem ud på i vores bevidsthed.
+
Individuelt har vi fundet og anvender redskaber
til en alternativ digitalisering af materialet,
som vi synes leder til mere intuitiv navigering
både tekstnært og til abstrakt begrebslige relationer.
-Vi undrer os over,
-om vores alternative digitalisering blot er "pynt" i vores rutiner,
-eller om det kan have videnskabelig signifikans;
-om vores digitalisering til skærpet navigation via metadata
-kan *styrke* eller måske vil *forstyrre* vores læring på RUC.
+Vores læseteknik hjælper os til at "pakke teksten ud" og lege med den,
+undersøge den fra skæve vinkler
+og sammenligne og diskutere vores tanker om den.
+
+Vi er dog i tvivl om,
+hvorvidt vores læseteknik rent faktisk fungerer.
+Måske er den en form for blændværk --
+en slags IT-fetish
+som i kraft af vores fascination kan bidrage som motivation,
+men læringsfagligt er ligegylig,
+eller måske direkte skadelig for vores læring.
+Eller måske det omvendt er muligt,
+at vores digitalisering til skærpet navigation via metadata
+for en mere "spraglet" læsning af akademiske tekster
+rent faktisk understøtter vores læring.
## Problemformulering
-Vi har formuleret følgende problemformulering:
+Vi forventer ikke at kunne afgøre empirisk,
+hvorvidt vores læseteknik virker
+[@FIXME helt kort hvorfor vi aner det for urealistisk],
+men sigter efter at identificere,
+om der er træk ved vores læseteknik,
+som teoretisk kan sandsynliggøres
+at udgøre understøttelse for dybere læring.
+
+Vi har derfor formuleret følgende problemformulering:
+
+[@FIXME: omskriv!]
> Hvordan kan digitalisering understøtte videnskabelig læring?